Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

První vlnu prudkého pohybu cen šlo vysvětlit oslabením koruny, nedávné zdražování však odráží spíše zvýšení poptávky. Růst táhnou hlavně firmy, které při koupi nových vozidel neškudlí. Pořizují si nejen luxus pro ředitele, ale i solidně vybavená "referentská" auta.

Zvýšily se tak hlavně ceny těch modelů, které byly v loňském roce mimořádně úspěšné. Průkopníkem se stala značka Škoda. Málokdo si asi vzpomene, že předchozí generace vozu Fabia stála před čtyřmi lety necelých 190 tisíc korun; současná generace už začíná na 240 tisících. V případě modelu Škoda Octavia, jenž je absolutně nejúspěšnějším automobilem na českém trhu, došlo během 12 měsíců ke zdražení dokonce dvakrát. A základní cena manažerského Superbu již překročila magickou hranici 600 tisíc.

Obdobně se ovšem chovají také hlavní konkurenti. Výrazné cenové pohyby směrem vzhůru lze najít v cenících firem Volkswagen, Ford i Renault. Jiné značky sice zdánlivě nezdražily, ale omezily základní výbavu.

Chování prodejců lze chápat, protože v přepočtu na eura jsou nyní auta na českém trhu mimořádně levná. Z hlediska kupní síly obyvatel to však úplně neplatí. Zdá se proto, že mnohé firmy už na nabídku aut soukromým osobám v podstatě rezignovaly. Prodej aut do podnikových flotil je mnohem lukrativnější a rodiny si beztak vybírají auta hlavně v bazarech.

Jenže rozpor mezi nabídkou a poptávkou se s několikaletým zpožděním promítá, byť v poněkud modifikované podobě, také do autobazarů. Tuzemské podniky se často zbavují výborně vybavených velkých aut se silnými dieselovými motory a automatickými převodovkami, ale privátní čeští zákazníci nyní hledají v bazarech hlavně menší hatchbacky s benzinovými motory o nižším objemu a s manuální převodovkou. Nechtějí totiž platit zbytečně vysoké pojištění. Navíc potřebují, aby s autem šlo pohodlně zaparkovat na ulici či v běžné garáži, a také mají obavy z toho, kolik by je v budoucnu stála údržba.

Část zánovních luxusních SUV a manažerských limuzín proto nenachází na českém trhu uplatnění a mizí do ciziny. A naopak se k nám ve velkém dostávají mnohem starší menší auta, která si původně pořídily západoevropské rodiny. Výsledkem je, že český vozový park stárne, ačkoliv prodeje nových aut jsou rekordní.

Automobilová lobby přitom soustavně požaduje po státu, aby s průměrným stářím vozového parku něco udělal. Vláda by jistě mohla pomoci, ale základní krok je na automobilkách - musely by lidem nabízet také cenově dostupnější auta. Třeba ta, která montují v zemích, jejichž měny oslabily ještě více než koruna.

Související