Sociální síť Facebook ohromila Wall Street, když ve čtvrtém čtvrtletí zvýšila tržby meziročně téměř o 52 procent. V období od října do prosince 2015 firma Marka Zuckerberga utržila 5,84 miliardy dolarů a předčila očekávání analytiků. Ti předpovídali příjmy ve výši 5,37 miliardy dolarů.

Za zvýšením tržeb Facebooku stojí především růst v oblasti nových typů reklamy a mobilních aplikací, uvedla firma na svém webu. Čistý zisk jí ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl na 1,56 miliardy dolarů neboli na 54 centů za akcii. Loni to ve stejném období bylo 701 milionů dolarů čili 0,25 dolaru za akcii. Meziročně tak šlo o více než stoprocentní nárůst.

Akcie společnosti při mimoburzovním obchodování vzrostly o více než 12 procent na 105,90 dolaru za akcii. "Rok 2015 byl skvělý rok pro Facebook. Naše komunita pokračovala v růstu a náš byznys prosperuje," uvedl generální ředitel největší sociální sítě světa Zuckerberg. 

Počet aktivních uživatelů, kteří se připojí alespoň jednou za měsíc, vzrostl meziročně o 14 procent na 1,59 miliardy lidí a rovněž překonal očekávání analytiků. Téměř všichni uživatelé, tedy 90 procent z nich, se na Facebook připojili prostřednictvím mobilního zařízení, uvedla také firma.

A právě na tržbách z reklamy se z 80 procent podílela reklama na mobilních zařízeních. Celkově Facebook ve čtvrtém kvartále na inzerci utržil 5,64 miliardy dolarů, jeho příjmy v této oblasti se meziročně zvýšily o 56,8 procenta.

"Růst reklamy je mnohem silnější, než jsme očekávali," řekl agentuře Reuters Ken Sena, analytik v Evercore ISI. "To podtrhuje důležitost toho, co společnost nabízí inzerentům. Facebook poskytuje velmi účinný způsob distribuce, vkládá do toho velké investice, které se podle posledních výsledků vyplácejí," dodal.

Podle Reuters vysoké příjmy z mobilní reklamy pomohly Facebooku zmírnit obavy investorů o to, že velké investice do služeb odesílání zpráv WhatsApp nebo virtuální reality Oculus, zatím nepřinesly zisk. 

Facebook profitoval také z počtu zhlédnutých videí v rámci jeho mobilní aplikace, která je ve světě vůbec nejoblíbenější. Mark Zuckerberg při hovoru s investory po zveřejnění výsledků uvedl, že uživatelé zhlédnou na sociální sítí 100 milionů hodin videa denně.

Za celý rok 2015 společnost utržila 17,93 miliardy dolarů, což je o 44 procent více než za rok 2014. Firma nezveřejnila, co očekává v tomto roce. Zuckerberg zopakoval, že je optimistický, pokud jde o růst virtuální reality. 

  Výsledky za čtvrté čtvrtletí
Výsledky za celý rok
  Q4/2015 Q4/2014 2015 2014
Tržby 5841 3851 17 928 12 466
Tržby - reklama 5637 3594 17 079 11 492
Čistý zisk 1562 701 3688 2940

Částky jsou uvedeny v milionech dolarů.
Zdroj: Facebook.com