Obrat největšího tuzemského internetového prodejce Alza.cz loni stoupl o 24 procent na rekordních 14,5 miliardy korun bez DPH. Předběžné výsledky poskytla společnost. Počet objednávek, které e-shop loni vyřídil, dosáhl pěti milionů.

Loni Alza pokračovala v zahájené expanzi do dalších 26 států EU. "Mezinárodní expanze překonala naše očekávání. Právě prodej do dalších zemí se nemálo podílel na růstu. Očekáváme, že zde brzy překročíme miliardovou hranici obratu," uvedl místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk. Z nových trhů na e-shopu nejvíce nakupují zákazníci z Německa a Velké Británie.

Největší investice v loňském roce směřovaly do logistiky. "Rychlost a spolehlivé dodání zboží jsou pro zákazníky e-shopů zcela klíčové. Proto jsme vybudovali nové distribuční centrum na Slovensku, ze kterého nyní dodáváme zboží nejen slovenským zákazníkům, ale také do okolních zemí," dodal Havryluk. Vedle navyšování skladových kapacit se firma podle něj nyní soustřeďuje na rozvoj zákaznicky nejoblíbenějších způsobů doručení zboží.

Společnost také urychlila instalaci samoobslužných výdejních schránek AlzaBoxů do všech regionů Česka. Nyní jich sama provozuje 50 a další plánuje. Počet objednávek loni dosáhl hranice pěti milionů. Na růstu se významnou měrou podílelo i zdokonalování IT procesů. Webové stránky e-shopu navštívilo za jeden den až 1,2 milionu uživatelů.

Velmi důležité je pro Alzu také osobní vyzvedávání zboží. "V Alze tímto způsobem doručujeme téměř tři čtvrtiny všech objednávek, přičemž poměr zůstává již řadu let prakticky stejný," upozorňuje Havryluk. I proto se snaží Alza dostat co nejblíže lidem.

O více než 40 procent meziročně vzrostly nákupy prostřednictvím mobilních zařízení. "Potvrzuje to stoupající význam nákupních aplikací. Jen za rok 2015 zaznamenala Alza více než 500 tisíc stažení nákupní aplikace, kterou denně využívají desítky tisíc zákazníků," poznamenává Havryluk s tím, že investice tímto směrem budou ve firmě stěžejní.

Alza.cz v roce 2014 zvýšila zisk meziročně o devět procent na 470 milionů korun.