Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

I proto automobilky, které by se v blízké budoucnosti chtěly výrobě takových vozů věnovat, své prototypy testují na území států, které to dovolují. Jedním z nich je Kalifornie, která ale zároveň požaduje pravidelné hlášení o problémech a nehodách. A ty pro výrobce nyní nevyznívají právě nejlépe.

Dobře na tom není třeba Mercedes, který na kalifornských silnicích testuje dvě autonomně řízená vozidla. Jejich posádka za období od září 2014 do listopadu 2015 hlásila celkem 1051 případů, kdy se autopilot sám kvůli chybě odpojil a řidič musel převzít volant. To není právě uspokojující číslo.

A další výrobci jsou na tom podobně. Například Google, který v Kalifornii provozuje největší flotilu autonomních vozů (má jich celkem 53), musel oznámit 272 případů odpojení a dalších 69, ve kterých se posádka vozu bála, že dojde k nehodě, a do řízení proto raději zasáhla. Volkswagen hlásí 260 odpojení, Nissan 106. Jediný, kdo o problémech nehovoří, je Tesla. Ale ta zase neuvádí, kolik autonomních aut vlastně vůbec má.

Samozřejmě jde zatím o testovací fázi a chyby přípustné jsou. Přesto se už v Kalifornii objevují lidé, kteří s testy na veřejných komunikacích nesouhlasí. I to vedlo tamní úřady k tomu, aby napříště testování prototypů vozů s autopilotem zpřísnily. Budou například chtít, aby řidič takového auta prošel speciálním školením. A měl by nově také být vybavený speciálním průkazem řidiče auta bez řidiče.

Zní to zcela absurdně. Ale přesně takový problém ukazuje, že k reálnému provozu bezpilotních vozů vede ještě hodně dlouhá cesta plná záludných překážek.

Související