Když si jdou Češi koupit lyže, sáhnou po značce, kterou používají sportovní celebrity na závodech. Na prodeje to má obrovský vliv. "Každý se cítí být hned závodníkem, i když používá lyže jiné kategorie. To platí univerzálně pro běžky i sjezdovky," řekl týdeníku Marketing & Media generální ředitel firmy Sporten Ján Hudák.

Český výrobce ročně dodá na trh zhruba sto tisíc párů lyží. "Prodeje ovlivňuje počasí i půjčovny. Jen pro zajímavost, před čtyřmi lety činila celosvětová produkce sjezdových lyží asi devět milionů párů, v současnosti čísla signalizují pokles pod tři miliony," uvedl Hudák.

Většina výrobků Sportenu jde na export. Dodává i pro značky, za které si Češi v obchodech rádi připlatí, aniž by tušili, že "zahraniční" lyže vyrobili v továrně v Novém Městě na Moravě.

Ján Hudák
Ján Hudák

Ve firmě s ročním obratem 160 milionů oslaví příští rok 45 let svého působení. K řízení značky Sporten vedla Jána Hudáka dlouhá cesta od výroby předchůdce – lyží značky Artis – přes osamostatnění firmy Sport Euro Nova (Sporten), komplikovanou privatizaci až po současnou výrobu převážně pro zahraniční trhy.

Dlouhé čekání ve frontách u vleků bylo v minulosti příležitostí "okouknout" jiné modely i designy lyží. Dáme tolik na značku lyží i v současnosti? A proč české lyže nejsou "in"?

Myslíme si, že je to v hlavách lidí. Za socialismu u nás cizí značky snad kromě Elánu nebyly. Po revoluci viděli všichni až nekritickou možnost výběru značky, což volný trh nově umožňoval. Mnohokrát jsme se setkali s tím, že u nás vyrobené lyže pro jinou značku za dražší peníz zákazníci preferovali. Jen my jsme věděli, že lyže značky Sporten za stejné peníze byla posunuta kvalitativně jinam.

Export je tedy pro Sporten zásadnější?

Ano, devadesát procent našich výrobků vyvážíme do celého světa. Navíc si naši zákazníci u nás objednávají exkluzivní lyže s vysokou přidanou hodnotou.

Pod kterými známými značkami se skrývá materiál ze Sportenu? 

Vyrábíme například pro značky Roxy, Faction Ski, Rossignol, Alpina, Åsnes, Karhu, Decathlon a jiné. Každá firma má svůj vlastní design. Je na zákaznících, aby jeho zdařilost posoudili.

Jak si v současnosti Sporten stojí na českém a slovenském trhu? Je více přijímán mezi sjezdaři, či běžkaři?

Myslíme si, že v běžkách začíná Sporten dominovat. Zatím nejsme vidět ve světě na stupních vítězů, ale spolupracujeme s mládeží, kde se v juniorské kategorii začínají závodníci pravidelně umisťovat. Naše lyže se objevují i v dospělé reprezentaci. Běžky Sporten jsou přijímány českým zákazníkem daleko ochotněji než sjezdovky. Je to škoda, protože se sjezdovky Sporten podle našich odběratelů posunují kvalitou stále více dopředu.


Týdeník Marketing & Media 4/2016Rozhovor najdete v týdeníku Marketing & Media 4/2016, který vychází v pondělí 25. ledna. Nové číslo oborového magazínu dále přináší exkluzivní žebříček 25 nejsledovanějších reklamních kampaní na českém YouTube, britskou kauzu společnosti Mondelez se změnou čokoládových vajíček a velký text o novém formátu reklamy, který dostane bannery i na obrazovku vašeho televizoru.