Jednání německé automobilky Volkswagen a americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) ohledně řešení pro 600 000 naftových aut s nadměrnými emisemi skončilo bez dohody. S odvoláním na americké činitele o tom informovala agentura Reuters.

Generální ředitel automobilového koncernu Matthias Müller se ve středu kvůli emisnímu skandálu sešel s šéfkou úřadu EPA Ginou McCarthyovou. Její mluvčí po zhruba hodinovém setkání obou představitelů uvedla, že agentura diskusi ocenila. "Budeme nadále pracovat na nalezení řešení," sdělila podle agentury mluvčí.

Úřad EPA loni v září automobilku obvinil, že do vozů s naftovými motory instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno 482 000 vozů s dvoulitrovými motory. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 000 vozů s třílitrovými motory.

Müller tento týden prohlásil, že na středeční setkání, které si vyžádala sama automobilka, má v plánu navrhnout řešení. Na otázku, zda byl takový plán představen, ale žádná ze stran neodpověděla. Müller ústředí agentury EPA opustil bez dalšího vyjádření.

Již v úterý odmítl kalifornský úřad pro čisté ovzduší CARB plán Volkswagenu na svolání naftových aut vybavených softwarem, který umožňuje manipulovat s údaji o emisích. Podle úřadu je návrh automobilky nedostatečný. Hodlá však s firmou o řešení tohoto problému dál jednat.

Chris Grundler, který řídí oddělení EPA pro dopravu a kvalitu ovzduší, na fóru v Detroitu prohlásil, že agentura chce řešení co nejdříve, uspokojivý plán ale prý od Volkswagenuzatím nedostala.

Müller v neděli uvedl, že zhruba 430 000 dotčených vozů v USA by mohlo být vybaveno novým katalyzátorem. V rámci své první návštěvy Spojených států od zářijového nástupu na nejvyšší post ve Volkswagenu ale také prohlásil, že za emisním skandálem stojí nedorozumění a samotný skandál představuje technický, nikoli etický problém.

Tato vyjádření ale spolu s dobou, jakou novému šéfovi Volkswagenu trvalo se do USA vypravit, vzbudila v zemi vlnu kritiky a vyvolala další otazníky nad způsobem, jakým Volkswagen krizi řeší, napsal Reuters.