Německá automobilová skupina Volkswagen zaznamenala loni první pokles prodeje od roku 2002. Odbyt vozů skupiny, do níž patří i česká Škoda Auto, se z předloňského rekordu 10,14 milionu snížil o dvě procenta na 9,93 milionu, sdělila v pátek společnost.

Vedle emisního skandálu, který se odrazil na některých trzích v závěru roku, za to může slabší poptávka v Číně. Na největším automobilovém trhu světa koncern prodal 3,55 milionu vozů, což byl pokles o 3,4 procenta. Citelný byla ale propad i na dalších rozvíjejících se trzích - například v Rusku a Brazílii se přiblížil ke 40 procentům.

"Skoro deset milionů prodaných vozů je vynikající výsledek. Zejména s ohledem na situaci na některých trzích a záležitost s dieselovými motory v posledním čtvtletí roku," uvedl v prohlášení šéf koncernu Matthias Müller. Ocenil také to, jak se vozům skupiny dařilo na evropském trhu, kde růst prodejů dosáhl 2,5 procenta a v západní Evropě dokonce 4,8 procenta.

V samotném prosinci klesl prodej vozů skupiny meziročně o 5,2 procenta na 834 tisíc vozů. Vlajková značka VW prodala za celý rok 5,82 milionu vozů, o 4,8 procenta méně než v roce 2014. V prosinci se její odbyt snížil meziročně o 7,9 procenta na 487 tisíc vozů.

Loni výrazně zpomalil růst čínského trhu a dvoucifernými tempy se propadaly prodeje automobilů v Rusku a Brazílii. Skandál s manipulacemi emisí u naftových vozů pak vedl k celoročnímu poklesu prodeje vozů VW ve Spojených státech o téměř pět procent. Americký trh se ale na celkovém prodeji značky VW podílí jen asi sedmi procenty.

Značka VW ale ztrácela například i v Japonsku. Po poklesu o 19 procent na 54 766 vozů tu po šestnácti letech přišla o pozici nejprodávanější zahraniční značky. Na prvním místě jí vystřídala další německá značka Mercedes-Benz.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Naopak, loni se celkem dařilo koncernové divizi Audi. Luxusních vozů této značky se prodalo rekordních 1,803 milionu, což byl meziroční nárůst o 3,6 procenta. Ani to ale nestačilo, aby automobilka udržela druhé místo na světě v luxusním segmentu. O to ji připravil Mercedes Benz, který rostl mnohem výrazněji - o 13 procent na 1,872 milionu vozů. Očekvá se, že této kategorii i za loňský rok bude vévodit BMW. Rozdíly mezi touto německou trojicí jsou ale docela těsné.

Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Kromě VW a Audi mezi ně patří Škoda, Seat, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladních vozů MAN, Scania, dále užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Česká Škoda Auto zveřejní své globální prodejní výsledky v pondělí. Očekává se ale, že po mírném růstu dosáhne na nový rekord. Překoná tak 1,04 milionu  prodaných vozů v roce 2014.

Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Největší skandál v 78leté historii Volkswagenu donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Firmě hrozí, že bude v souvislosti se skandálem platit v různých sporech miliardy eur. Ve třetím loňského čtvtletí se poprvé za 20 let dostala do provozní ztráty ve výši 3,48 miliardy eur. Důvodem bylo vytvoření rezervy ve výši 6,7 miliardy eur právě kvůli podvodu s měřením emisí.