Prodej tabletů v Česku po letech rychlého rozvoje pomalu klesá. Podle dat agentury IDC ještě na začátku minulého roku trh mírně rostl, v následujících měsících se ale vývoj obrátil a ve třetím čtvrtletí trh již meziročně klesl o sedm procent. A podle prvních odhadů se tabletů prodalo méně i v posledních třech měsících roku.

V roce 2016 pak bude trh s tablety podle IDC stagnovat. Ještě v roce 2013 přitom vykazoval počet prodaných kusů v každém kvartálu trojciferný meziroční růst. O rok později se boom sice výrazně zpomalil, ale pořád byl dvojciferný.

V prodejích si ale tablety i tak vedou dobře. Podle IDC v roce 2015 zamířilo na český trh celkem 900 tisíc kusů, čímž by stejně jako v roce 2013 překonaly trh notebooků, kterých se na trh dostalo 800 tisíc. V roce 2016 pak mají tablety předčit i celý trh osobních počítačů, kde notebooky v posledních letech porážejí klasické stolní počítače v poměru přibližně 7:3.

V současné době používá tablet 17 procent Čechů, což je téměř dvojnásobek průměru ve střední a východní Evropě. V západní Evropě nicméně používá tablety přes čtvrtinu obyvatel. Ještě v roce 2015 byl nejrozšířenější sedmipalcový tablet, v roce 2016 bude nejpopulárnější úhlopříčka 10 palců. Převažujícím operačním systémem je a zůstane Android, podíl iOS podle odhadů klesne na na třetinu.

Jedinou produktovou kategorií tabletů, která na českém trhu rostla, byly tablety s oddělitelnou klávesnicí, označované také jako "hybridní tablety" nebo "zařízení 2v1". V prvních dvou čtvrtletích vykázaly trojciferný růst, ve třetím kvartálu 57,1 procenta. Protože ale představují jen 6,4 procenta nově dodaných tabletů, celkové výsledky příliš neovlivnily.

Tabletům konkurují velké smartphony i levné notebooky

Tabletům dlouhodobě v růstu výrazně pomáhal fakt, že byly levnější než klasický osobní počítač, a obzvlášť zmiňované modely s oddělitelnou klávesnicí (a "počítačovým" operačním systémem Windows) jej dokázaly mnoha uživatelům dostatečně nahradit.

Mezi příčiny současného nasycení trhu patří pobídka Microsoftu prodejcům počítačů, která jim umožnila prodávat základní modely s výraznou slevou na operační systém Windows. Cena levných notebooků se přiblížila tabletům natolik, že jim mnoho uživatelů dalo přednost před tabletem kvůli větší univerzálnosti.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Petr Švagrovský, analytik IDC, vysvětluje pokles také nástupem "phabletů" – smartphonů s velkým displejem. Jedno chytré zařízení s displejem s úhlopříčkou 5,5 palce nebo vyšší mnoha uživatelům stačí. Navíc platí, že uživatelé, kteří si tablety koupí, je obměňují méně často, než se čekalo.

Dobrou zprávou pro distributory je, že i když tržby generované trhem tabletů a PC spíše stagnují na přibližně jedné miliardě dolarů za kvartál, po přičtení tržeb za phablety (případně všechny smartphony) trh stále roste.