Žaloba, kterou v pondělí podalo americké ministerstvo spravedlnosti na automobilku Volkswagen, vyvolala mezi německými politiky obavy o pracovní místa. Automobilce, která v Německu zaměstnává asi 270 tisíc lidí, hrozí v důsledku žaloby pokuta, jež by teoreticky mohla dosáhnout až 48 miliard dolarů (zhruba 1,2 bilionu korun). Informuje o tom agentura Reuters.

Americké ministerstvo podalo civilní žalobu kvůli tomu, že automobilka do téměř 600 tisíc svých naftových vozů instalovala zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Skutečná pokuta podle analytiků pravděpodobně bude výrazně nižší než teoretické maximum 48 miliard dolarů. Žaloba nicméně staví problémy Volkswagenu zpět do centra pozornosti v době, kdy firma doufala, že začíná v řešení skandálu dělat pokrok.

"Zprávy ze Spojených států jsou samozřejmě znepokojivé pro ty, kdo mají starost o zajištění pracovních míst v německém automobilovém průmyslu," uvedl místopředseda poslanecké frakce německé sociální demokracie (SPD) Hubertus Heil. Vyjádřil nicméně naději, že rychlým a komplexním řešením skandálu se podaří odvrátit "dramatické dopady".

Místopředseda poslaneckého klubu Křesťanskodemokratické unie (CDU) Michael Fuchs upozornil, že postup vlády Spojených států by mohl podpořit americké automobilky na úkor německých konkurentů. "Začínám mít podezření, že americké úřady nadržují automobilovému průmyslu Spojených států na úkor automobilového průmyslu v Německu," řekl agentuře Reuters.

Místopředsedkyně poslanecké frakce Zelených Kerstin Andreaeová nicméně označila kroky americké vlády za očekávané. "Není v ničím zájmu, aby to VW drtilo. Pro firmy tady ale nemůže existovat právní vakuum, a to ani v případě firem, které jsou pro ekonomiku tak důležité jako VW," dodala a také vyjádřila obavy z negativních dopadů na pracovní místa.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Kritici tvrdí, že němečtí politici a regulátoři na rozdíl od úřadů ve Spojených státech zacházejí s Volkswagenem v rukavičkách. Němečtí regulátoři už schválili jednoduchou a levnou úpravu většiny vozů, které manipulaci s testy emisí umožňují, zatímco v USA má Volkswagen podle zdroje Reuters stále problém dohodnout se na podobě úprav.

Zdroj také uvedl, že automobilka bude příští týden pokračovat v jednáních s americkou Agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA) a stále doufá v dosažení dohody do poloviny ledna, kdy vyprší konečný termín. Volkswagen se k vývoji rozhovorů s EPA odmítl vyjádřit. EPA loni v září na skandál přišla.

Prodej aut se loni v Německu zvýšil, rostl i Volkswagen

Prodej nových osobních automobilů v Německu se loni zvýšil o 5,6 procenta na zhruba 3,21 milionu vozů. S odvoláním na informovaný zdroj to v úterý uvedla agentura Reuters. Loni však výrazně rostl automobilový trh v celé Evropě.

Největší evropský trh loni vzrostl druhý rok po sobě, předloni růst činil 2,9 procenta. V samotném prosinci se prodej vozů meziročně zvýšil o 7,7 procenta.

Německý list Bild dodal, že prodej hlavní značky Volkswagenu loni v Německu navzdory skandálu s měřením emisí rostl. Za celý rok se tak prodej značky VW zvýšil o 4,4 procenta na 685 669 vozů, z toho v samotném prosinci o 2,5 procenta na 50 887 aut. List se odvolává na údaje německého spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA), ten ale zatím údaje oficiálně na svých internetových stránkách nezveřejnil.

Ve Spojených státech se celkový prodej automobilů v loňském roce zvýšil o téměř šest procent na 17,47 milionu. Překonal tak dosavadní rekord 17,41 milionu vozů z roku 2000. Německá společnost Volkswagen však kvůli skandálu s emisemi vykázala pokles odbytu automobilů s vlajkovou značkou VW o téměř pět procent na 349 440 vozů.