Prodej nových vozů bude v letošním roce zhruba o 20 procent vyšší než loni a přesáhne 230 000 vozů. V příštím roce čeká Česko další růst, který už ale nebude tak výrazný a měl by se pohybovat kolem 14 procent. Vyplývá to z odhadů ekonomů i automobilek. Prodej nových aut v roce 2014 meziročně vzrostl o 16,7 procenta na 192 314 vozů.

Pětinový růst podle poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers způsobilo ekonomické oživení, jež podnítilo odloženou poptávku zejména u firemních zákazníků, kteří stojí za 75 procenty prodejů. Zároveň rostla i důvěra domácností v ekonomiku.

V uplynulém roce se také začal uplatňovat operativní leasing pro soukromé osoby. Ten podle odhadů Svazu dovozců automobilů (SDA) tvořil asi čtyři procenta z podílu prodejů firemnímu sektoru.

"Česká národní banka i Mezinárodní měnový fond očekávají stabilní vývoj české ekonomiky v následujících letech. My pro rok 2016 odhadujeme nárůst prodeje nových automobilů o přibližně 14 procent. Nárůst prodeje nových automobilů naznačuje získání opětovné důvěry spotřebitelů v ekonomiku," uvedl Jiří Zouhar z PwC.

"Prodej nových osobních aut v Evropě poroste i v příštím roce. Jeho dynamika asi těžko překoná letošní úspěšný rok, ale několikaprocentní růst lze očekávat ve většině zemí," uvedl partner KPMG Jan Linhart.

Státy, které byly v minulosti postiženy rozpočtovou krizí, tedy především jižní křídlo eurozóny, porostou podle Linharta pravděpodobně o něco rychleji, protože výchozí základna zemí jako Itálie, Španělsko nebo Portugalsko je postavena výrazně níže než třeba u Německa nebo Velké Británie.

Německý trh bude zasažený kauzou Dieselgate. Ta se týká automobilky Volkswagen, která se potýká se skandálem kolem zkreslování testů emisí. Aféra otřásla důvěrou jedné z domácích ikon a bude záležet na tom, jak rychle se německý spotřebitel dokáže přes tuto krizi přenést.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

"Zkušenosti z ostatních kauz jiných výrobců nasvědčují tomu, že aktivní přístup k řešení může vést k poměrně rychlému obnovení důvěry. Klíč k řešení situace má tedy v rukách především samotný Volkswagen," dodal Linhart.