Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) ukončila v pátek provoz internetového portálu, který pro ni provozovala společnost IZIP. Přes portál komunikovali s pojišťovnou lékaři, nemocnice či zaměstnavatelé, vykazovali provedenou péči, posílali vyúčtování či odvody pojistného.

Po desetidenní odstávce budou mít znovu možnost elektronické komunikace přes vlastní VZP Point. Uvedl to mluvčí VZP Oldřich Tichý.

"Dosavadní portál bude od 14. prosince nahrazen moderní komunikační platformou. VZP ji vyvinula vlastními silami. Zatímco za provoz portálu platila firmě IZIP ročně 72 milionů korun, náklady na provoz VZP Pointu dosáhnou šesti milionů korun ročně," upřesnil.

IZIP provozoval pro VZP také elektronické zdravotní knížky, ty mají nyní pozastavenou činnost, lékaři do nich nové zápisy nevkládají. V souvislosti s elektronickými knížkami policie obvinila v listopadu 2013 dva lidi z pletich při veřejné soutěži. Podle médií stíhá policie šéfa IZIP Jiřího Paška a bývalého ředitele VZP Pavla Horáka.  Nejvyšší státní zastupitelství stíhání loni zastavilo, protikorupční policie kauzu znovu prověřuje.

Smlouvu na provoz portálu vypověděla VZP letos koncem června, výpověď vyprší 31. prosince. Projekt IZIP prosadili bývalí europoslanci ODS Milan Cabrnoch a Miroslav Ouzký. V elektronických knížkách mají pojištěnci záznamy o svém zdraví, nemocech a užívané léčbě. Pojišťovně se ho nepodařilo plošně rozšířit, byla kvůli tomu z různých stran kritizována. Objevila se i obvinění z napojení ODS na peníze VZP.

Projekt IZIP přišel VZP za 12 let na zhruba dvě miliardy korun. Za vývoj VZP Pointu dala podle ředitele Zdeňka Kabátka necelých 12 milionů korun.

Podobu nového komunikačního nástroje ovlivnili samotní lékaři, zástupci nemocnic či zaměstnavatelů a bude se dál upravovat a vylepšovat podle jejich zkušeností z praxe s ním. Portál IZIP využívalo ke komunikaci s pojišťovnou 26 tisíc lékařů, nemocnic a dalších poskytovatelů péče, 53 500 zaměstnavatelů, 6 tisíc podnikatelů, 196 státních úřadů a 172 exekutorů.

V době odstávky budou převedena a zkontrolována data z portálu. Při odstávce mohou uživatelé využít služby B2B a datovou schránku. Dokumenty mohou zaslat i písemně či osobně doručit na pobočku, uvedl mluvčí.

Uživatelsky je VZP Point podle mluvčího příjemnější a intuitivnější. Uživatel se hlásí pomocí certifikátu. Pak si může zvolit nové heslo a nadále se přihlašovat po ověření údajů formou SMS zprávy.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Kabátek řekl, že lékařům nebudou přechod na elektronickou komunikaci nařizovat. Věří, že nový portál nabídne tak dobré služby, že si ho mezi sebou sami navzájem doporučí.

Pro lepší orientaci jsou na webu instruktážní videa, připojeny budou i odpovědi na nejčastější dotazy. Pracovníci VZP pomohou v problémech na telefonu 952 222 222 a na adrese ekk@vzup.cz.

VZP má 51 procent akcií společnosti IZIP. Vybudování vlastní komunikační platformy podle ředitele rozvazuje pojišťovně ruce v komplikovaných vztazích. "Můžeme být klidní, co se týká komunikace s klienty, nejsme už vydíratelní," řekl. IZIP má dál přístup k datům elektronické zdravotní knížky, stejně jako VZP, která data překlopí do nového systému.

"VZP počítá i s variantou ne úplně přátelského rozchodu, máme připravené nástroje, abychom bránili naše pojištěnce, bránili nás jako pojišťovnu," shrnul ředitel.