Problémy koncernu Volkswagen v souvislosti s aférou Dieselgate nebudou mít zásadní dopad na českou ekonomiku, tvrdí ve své analýze analytik ČSOB Jan Bureš. Důvodem je hlavně současná situace v Evropě.

"Pro aféru Volkswagenu je nyní dobrá doba, ekonomika roste a lidé si chtějí kupovat nová auta," vysvětluje Bureš. Spolu s ekonomikou rostou i mzdy a chuť pořídit si nové auto je v Evropě nejvyšší za posledních pět let. To vše má dopad na zaměstnanost v Česku, v němž čtvrtina průmyslové produkce závisí právě na tom, jak si Evropané kupují nová auta.

"Nedokážeme si představit, že by se teď růst trhu s osobními auty v Evropě zastavil," popisuje Bureš. Nic podle něj nenasvědčuje krizi v oboru. Lidé auta chtějí a automobilky často téměř nestíhají vyrábět.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

V tomto kontextu je výrazný propad prodejů značek koncernu Volkswagen nepravděpodobný. Koncern částečně chrání i to, že na jeho evropských prodejích nemají naftové motory takový podíl jako například u francouzských značek. Jestliže by tedy došlo k odklonu od tohoto paliva, pocítila by to německá automobilka méně.

Pokud by prodej automobilů značek koncernu klesl o šest procent, znamenalo by to podle Bureše pouze snížení na úroveň roku 2014. Na české výrobě motorových vozidel by se to hlavně přes Škodu Auto projevilo poklesem o 1,5 procenta. To by mohlo mít dopad na růst ekonomiky, který by pak zpomalil o jednu až dvě desetiny procentního bodu.

Česko má ale jednu výraznou výhodu, a to jsou nízké mzdy. Jsou stále zhruba čtvrtinové oproti Německu a případný tlak na náklady by neměl znamenat škrty v Česku, ale spíše v mateřské zemi firmy. "Jsou tu ale i odbory a otázka, zda by se propouštění v Německu neprojevilo na výši pokuty, kterou tamní úřady firmě dají," říká analytik společnosti Patria Bronislav Soták.

ČSOB má i scénáře pro případ poklesu poptávky po koncernových vozech o 12 a v extrémním případě i o nepravděpodobných 35 procent. Zatímco v prvním případě by růst české ekonomiky klesl až o půl procentního bodu a na zaměstnanost by to nemělo vliv, v druhém případě by šlo až o celý procentní bod a vedlo by to i k propouštění zhruba osmi tisíc pracovníků. Analýza ČSOB počítá s modelem, kde poklesnou prodeje celého koncernu, a nerozlišuje mezi jednotlivými značkami či efektem nových modelů.

Analytik Soták předpokládá, že Volkswagen může počítat s celkovými náklady kolem 20 miliard eur, ty už zohledňuje dosavadní pokles hodnoty akcií. "Našim klientům doporučujeme akcie firmy držet, ale nekupovat, rizika jsou stále velká," popisuje. Odhady nákladů na vyrovnání škod aféry Dieselgate se liší o desítky miliard eur a stále není jasné, jak velký problém vlastně koncern má. Rizikem jsou i případné hromadné žaloby od zklamaných zákazníků.

Firma by ale měla i takto velké náklady zvládnout. Má dostatek hotovosti a nerozděleného zisku i přístup k úvěrům. "Volkswagen žádná aktiva prodávat nemusí, navíc pro Seat nenajdou kupce, prodej Ducati by nepřinesl dost peněz a prodávat Škodu nedává smysl," dodává Soták.