Společnost Škoda Auto zdražila své nejžádanější vozy na tuzemském trhu. O patnáct tisíc korun více si od tohoto týdne musí připravit zájemci o Superb, sedm tisíc si připlatí za Octavii a pět tisíc za Fabii.

Cena Fabie v tuzemsku se tak zvedla přibližně o dvě procenta a nově začíná na 239 900 korunách, Octavii lze pořídit od 354 900 korun a Superb od 614 900 korun. Cena stoupla u obou karosářských verzí zmíněných vozů a zahrnuje všechny stupně výbavy, které jsou obvykle čtyři. Jedinou výjimkou je Octavia, u níž se nezměnila cena akční verze označované Fresh.

Zvýšení cen přichází téměř přesně rok po posledním plošném zdražování. Firma jej odůvodňuje inflačními tlaky. "U modelů Fabia, Octavia a Superb jsme několik měsíců drželi stejnou cenovou hladinu, navzdory nepříznivým inflačním vlivům," říká mluvčí tuzemské prodejní organizace Škody Vítězslav Pelc. Konkrétní inflační tlaky na dotaz HN neupřesnil, později obecně dodal, že jde o růst cen některých nakupovaných komponentů a součástek.

S tvrzením mluvčího ale nekorespondují data zveřejněná Evropským statistickým úřadem. Ten začátkem listopadu uvedl, že během září došlo naopak v porovnání se srpnem k poklesu cen průmyslových výrobců o 0,3 procenta v eurozóně i celé Evropské unii. V České republice ceny průmyslových výrobců klesly v říjnu o 3,9 procenta.

Spotřebitelské ceny v Česku pak vzrostly v říjnu v meziročním srovnání jen o 0,2 procenta. Inflace se tak dlouhodobě pohybuje kolem nuly. Navíc stabilitu vykazuje i kurz české koruny a oproti loňsku je tuzemská měna vůči euru dokonce mírně silnější.

Modely Rapid a Yeti sice plošně nezdražily, nicméně firma zvýšila cenu některých příplatkových prvků (například kola z lehkých slitin) a rovněž určitých stupňů výbavy. U Rapidu jde o verzi Monte Carlo (příplatek 4000 korun) a Fresh (příplatek 1000 korun), u modelu Yeti pak verzi Monte Carlo (rovněž o 4000 korun).

Pelc zdůrazňuje, že kupující nyní dostanou za vyšší ceny také lépe vybavené vozy. Tyto novinky se ale týkají jenom akčních verzí Fresh u modelů Rapid a Yeti. U prvního z nich kompenzuje Škoda zdražení o tisícikorunu přidáním zadních parkovacích senzorů a předních vyhřívaných sedaček, u druhého standardně zařadí multifunkční volant a sklopná elektricky ovládaná zpětná zrcátka.

Určitou náplastí má být také prémie až 15 tisíc korun za výkup starého vozu, případně sleva až 30 tisíc korun při využití "značkového financování" prostřednictvím Škoda Financial Services. 

Základní cena konkurenta Fabie, Fordu Fiesta, je o 6900 korun nižší, další konkurent VW Polo začíná na 246 900 korunách. U modelu Astra Notchback, který konkuruje Octavii, Opel uvádí nejnižší cenu 342 900 korun, VW Golf naopak vyjde o 18 tisíc dráž. Konkurent Superbu Ford Mondeo začíná s cenou na 565 990 korun a Mazda 6 na 577 900 korunách. VW Passat je o 40 000 dražší. Škoda Auto si na českém trhu udržuje 32 procentní podíl a drží si tak velký náskok před ostatními automobilkami. Cenová politika Škody proto do značné míry ovlivňuje ostatní výrobce vozů v tuzemsku.

Škoda Auto dosáhla za první tři čtvrtletí letošního roku provozního zisku 20 miliard korun. To odpovídá meziročnímu růstu asi o 13 procent. Tržby automobilky pak stouply téměř o šest procent na 251,1 miliardy korun. V dubnu tohoto roku se automobilka dohodla s odboráři na růstu mezd o 3,5 procenta.