Strojírenský koncern ZKL za tři čtvrtletí zvýšil obrat meziročně o 14,6 procenta na 1,28 miliardy korun. Firmě, která patří k největším evropským výrobcům ložisek, rostou především prodeje v Indii, jimiž nahrazuje poklesy v Rusku a Číně.

Strojírenský koncern ZKL v současnosti většinu svého zboží vyváží. "Plnění letošního obchodního plánu je negativně ovlivněno situací v Rusku a nižším růstem ekonomiky v Číně. Zde na náš prodej ložisek negativně působí aktuální špatná situace v důlním a ocelárenském průmyslu. Naopak očekáváme růst prodeje v Indii, kde jsme byli úspěšní v několika tendrech do velkých průmyslových komplexů," uvedl generální ředitel Jiří Prášil.

Za celý letošní rok firma původně počítala zhruba s pětinovým růstem obratu, ten ale nakonec dosáhne jen 14,6 procenta na 1,73 miliardy korun.

Provozní zisk koncernu v prvních třech čtvrtletích klesl přibližně o čtvrtinu na 44,6 milionu korun. To je zhruba poloviční výsledek proti původním plánům. "Neplnění provozního výsledku je ovlivněno zejména eliminací negativního kurzového zajištění v roce 2015. V konkrétním vyjádření to znamená za leden až září ztrátu 58,1 milionu korun," dodal Prášil. Dalším důvodem nižšího zisku je pomalejší uvedení nových technologií pro výrobu válečkových a soudečkových ložisek. "Skluz v náběhu těchto technologií je čtyři až pět měsíců a plánovaných kapacit bude dosaženo až koncem letošního roku," doplnil.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Koncern ZKL má sídlo v Brně, kde má i hlavní výrobní závod. Strojírny má dál v Hanušovicích na Šumpersku a v Klášterci nad Ohří na Chomutovsku. Skupina se věnuje výzkumu, vývoji, výrobě a distribuci valivých ložisek, výrobě speciálních ložisek a komponentů pro automobilový a železniční průmysl. Loni investovala do výroby zhruba 380 milionů korun, modernizace společnost čekají i v letošním roce.

V loňském roce skupina zvýšila obrat o sedm procent na 1,5 miliardy korun. Provozní zisk stoupl asi o polovinu na 55 milionů korun. Firma loni navýšila prodej svých výrobků mimo jiné v zemích střední Evropy včetně České republiky, dále v Indii a Jižní Americe. Podíl exportu společnosti loni dosáhl 80 procent.