Český telekomunikační úřad potvrdil firmě Vodafone pokutu jeden milion korun za to, že zákazníkům bez jejich vědomí aktivoval službu, která jim po vyčerpání objemu dat automaticky za poplatek umožnila čerpat další.

Zamítl tak odvolání operátora s tím, že jde o agresivní obchodní praktiku. Úřad to nyní uvedl v tiskové zprávě. Vodafone reagoval, že chce požádat ČTÚ o přezkumné řízení a zároveň se obrátit na soud. Kvůli podobné nabídce ČTÚ šetří i konkurenční O2.

Vodafone podle rozhodnutí regulátora musí do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby "Data nad rámec balíčku".

Službu operátor aktivoval v září 2014 všem zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu. Účastníkům, kteří vyčerpali datový limit a službu nevypnuli, Vodafone za poplatek 49 korun umožnil čerpat určitý objem dat v původní rychlosti. Vodafone novou službu spustil i přes upozornění ze strany ČTÚ, že ji lze považovat za agresivní obchodní praktiku, což úřad vyhodnotil jako jednu z přitěžujících okolností.

"Souhlasíme s tím, že ČTÚ, stejně jako Vodafone, chrání práva spotřebitelů. Věříme proto, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb, a takové řešení jsme jim nabídli. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat," řekla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Vodafone poskytuje služby 3,3 milionu zákazníků. Jeho rychlá datová síť LTE pokrývá 92 procent populace a 83 procent území České republiky.