Manipulace s emisemi naftových motorů se týkají 1,2 milionu vozů automobilky Škoda Auto. V pondělí to uvedl mluvčí společnosti Jozef Baláž a potvrdil tak zprávu agentury Reuters. Česká automobilka podvody přiznala krátce poté, co tak učinilo Audi. Akcie VW v pondělí propadly o dalších zhruba sedm procent.

Baláž uvedl, že v rámci Škody Auto jde o dříve vyrobené vozy s motorem řady EA 189. Dotčená vozidla jsou podle něj bezpečná a schopná každodenního provozu. Automobilka nicméně jejich majitele svolá do autorizovaných servisů, kde budou provedena příslušná technická opatření, na kterých firma nyní pracuje. Náklady na technická opatření převezme koncern Volkswagen.

Baláž rovněž upozornil, že všechny nové vozy značky Škoda s dieselovým pohonem nabízené v Evropské unii splňují zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí.

Němečtí prokurátoři zároveň zahájili vyšetřování bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Vyšetřování se zaměří na podezření z podvodu při prodeji vozů, které falšovaly údaje o emisích. Oznámil to v pondělí úřad prokurátora.

Winterkorn minulý týden po téměř devíti letech ve funkci rezignoval po odhalení, že největší evropská automobilka montovala do vozů s naftovým motorem speciální software, který umožňoval falšovat údaje o emisích. Winterkorn však tvrdí, že o manipulacích výsledků nic nevěděl.

Vyšetřování má podle prokuratury především objasnit, kdo byl za manipulace zodpovědný a co bylo jejich cílem. Prokuratura již obdržela řadu trestních oznámení, včetně jednoho přímo od Volkswagenu, který však nejmenoval žádné podezřelé, napsaly agentury AP a Reuters.

Mluvčí prokuratury Julia Meyerová uvedla, že zatím nelze odhadnout, jak dlouho bude vyšetřování trvat. "Je to velmi rozsáhlý případ a taková vyšetřování trvají řadu měsíců, někdy i roky," řekla.

Problém má Audi i Škoda

Škoda Auto minulý týden uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster.

Kromě Škody problém přiznalo i Audi. Softwarem, který umožňoval falšovat údaje o emisích, je vybaveno zhruba 2,1 milionu vozů Audi po celém světě. Podle mluvčího Audi měly software modely A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 a Q5. V západní Evropě je to celkem 1,42 milionu vozů, z toho 577 tisíc v Německu, a v USA téměř 13 tisíc vozů.

Dozorčí rada Volkswagenu v pátek oznámila jméno nového generálního ředitele, kterým se stal Matthias Müller, dosavadní šéf divize Porsche, a uvedla, že aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku bude nově řídit Winfried Vahland ze Škody Auto. Dodala rovněž, že dočasně zbavila funkce několik manažerů, a to až do doby, než se vyjasní veškeré okolnosti skandálu. Jejich jména zatím neposkytla.

"Volkswagen je teď v dramatické situaci. Nebude zdaleka snadné obnovit pověst společnosti a získat zpět důvěru zákazníků," uvedl podle agentury Reuters nový šéf koncernu v dopise zaměstnancům.

Změny, kterými Volkswagen reaguje na skandál kolem emisí, se dotknou i české součásti Škoda Auto. Její šéf Winfried Vahland od listopadu povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku, a v čele mladoboleslavského podniku jej nahradí Bernhard Maier. Ten dosud působil ve funkci šéfa odbytu značky Porsche

Podle informovaných zdrojů, na které se odvolává agentura Reuters, jsou mezi nimi šéfové výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche. Všechny tři automobilky se ke zprávě odmítly vyjádřit.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Aféra vypukla před více než týdnem, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard korun).

Skandál již začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě zhruba do 11 milionů aut.