Volkswagen manipuloval s emisemi i v Evropě, ukázaly první rozhovory, které v centrále automobilky ve Wolfsburgu provedla speciální vyšetřovací komise. Potvrdil to německý ministr dopravy Alexander Dobrindt, který její vznik inicioval.

Zatím není jasné, kolika aut se manipulace týkají. "To se ukáže v příštích dnech," řekl novinářům Dobrindt. "Budeme i nadále společně s VW intenzivně pracovat na tom, abychom co nejdříve a co nejotevřeněji o těchto detailech informovali veřejnost," dodal ministr.

Doplnil jen, že podle jeho informací se manipulace dotýkají aut s dieselovými motory o objemu 1,6 a dva litry.
Německý deník FAZ k tomu dodává, že se vědělo, že i evropské motory obsahovaly software, který umí obejít testy při měření emisí, ale dosud se mělo za to, že tento software byl aktivní jen ve Spojených státech amerických.

Volkswagen už v pondělí po zjištění amerických úřadů uvedl, že tento software instaloval do celkem 11 milionů svých vozů. 

Na ministrovo vyjádření ihned reagovaly firemní akcie, které do té doby na frankfurtské burzy rostly o více jak pět procent. Nyní už se pohybují lehce v červených číslech (minus 0,04 procenta kolem 13. hodiny).

Některé vozy BMW údajně také překračují emisní normy

Některé dieselové vozy BMW v běžném provozu výrazně překračují evropské emisní normy. S odvoláním na informace mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT to napsal v nejnovějším čísle časopis AutoBild. Podle něj by tak mohl skandál s emisemi zasáhnout po Volkswagenu další německou automobilku. 

Podle údajů ICCT překračují vozy BMW X3 a xDrive 20d evropskou emisní normu Euro 6 na oxidy dusíku při běžném provozu až jedenáctkrát. Organizace uvádí, že vozy BMW tak produkují víc oxidu dusíku, než naftový Volkswagen Passat, u kterého americké úřady poprvé odhalily software pro manipulaci s emisemi při testech.

"Všechny údaje z měření poukazují na to, že to není problém specifický pro Volkswagen," uvedl o emisích oxidů dusíku u dieselových vozů ředitel evropské divize ICCT Peter Mock. Podle AutoBildu se "teprve ukáže, jestli i další výrobci kromě VW používají falšovací software".

Mluvčí BMW ale obvinění v AutoBildu odmítl. "U BMW nejsou žádné funkce, které by rozeznávaly testovací emisní cykly. Všechny výfukové systémy zůstávají aktivní i mimo měřicí cyklus," prohlásil.