Přes 20 miliard korun na nákup vlaků mohou v příštích osmi letech získat na dotacích od státu a EU dopravci v Česku. V úterý to uvedl deník Mladá fronta Dnes (MfD). Dotace uhradí až sto procent nákladů. Podmínkou ale bude, že vlak bude smět jezdit jen na určité trati, a dopravce tak po uplynutí smlouvy předá vlak svému nástupci.

Podle materiálu, který rozeslalo ministerstvo dopravy do meziresortního připomínkového řízení, se dopravci budou moct ucházet o 20,264 miliardy korun na vlaky pro rychlíkové linky. Většinu peněz, 85 procent, pokryjí evropské fondy a zbytek stát. 

Ministerstvo uvádí, že dotace budou směřovat pouze na nákup nových vlaků. Modernizace starších souprav je totiž finančně náročná, a přitom nezvyšuje kvalitu železniční dopravy v očích cestujících tak jako nové vlaky, cituje deník z materiálu úřadu.

Stát podle deníku zatím dotoval nové vlaky jen výjimečně. České dráhy v minulosti sice nakupovaly soupravy pro krajské spoje, ale dotace pokrývaly pouze 40 až 60 procent ceny vlaku.