Největší japonská automobilka Toyota Motor zvýšila čistý zisk za první finanční čtvrtletí o desetinu na 646,4 miliardy jenů (128,7 miliardy korun). Společnosti k nečekaně lepšímu výsledku pomohly škrty v nákladech a příznivý pohyb směnných kurzů, které vynahradily slabší prodej automobilů.

Firma, která bojuje s německým koncernem Volkswagen o pozici největšího světového prodejce aut, zároveň snížila odhad prodeje vozidel za celý kalendářní rok.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru předpokládali, že čistý zisk za období od dubna do června dosáhne 607,5 miliardy jenů. Provozní zisk vzrostl o více než devět procent na 756 miliard jenů a tržby o více než devět procent na téměř sedm bilionů jenů.

Toyota si poslední tři roky držela vedoucí pozici na světovém trhu aut. Za kalendářní první pololetí ale japonskou automobilku v prodeji překonal Volkswagen. Největší evropský výrobce aut se tak vůbec poprvé stal největším prodejcem aut i v celosvětovém měřítku.

Toyota v období od dubna do června prodala méně vozů na domácím trhu v Japonsku. Prodej v Severní Americe jí ale vzrostl, v Evropě prakticky stagnoval. V Číně, která má největší trh s automobily na světě, se na odbytu podepsala zostřující se cenová válka mezi výrobci automobilů, kteří se snaží vydělat na popularitě sportovně-užitkových vozů (SUV). Jihokorejská automobilka Hyundai Motor v úterý oznámila, že snižuje ceny dvou svých modelů SUV na čínském trhu až o 11,8 procenta.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Konsolidovaný prodej Toyoty v prvním finančním čtvrtletí celkově dosáhl 2,1 milionu vozidel. Oproti stejnému období před rokem Toyota prodala o zhruba 127 000 vozidel méně.

"Hlavními pozitivními faktory byly příznivé směnné kurzy a snaha o snížení nákladů, zatímco nižší prodej vozidel a vyšší výdaje na podporu kampaní na zvýšení konkurenceschopnosti byly faktory negativními," uvedl v tiskovém prohlášení Tecuja Otake z managementu skupiny.

Společnost nechala odhad čistého zisku za celý finanční rok beze změn na 2,25 bilionu jenů. Finanční rok japonských firem končí v březnu. Skupina ale nově očekává, že za celý kalendářní rok 2015 prodá po celém světě zhruba 10,12 milionu vozidel. Původní odhad počítal s prodejem 10,15 milionu aut.