Když se Ondřej Homola rozhodl podnikat, zastával místa, která mu mohl mnohý závidět. Měl dobře placenou práci u americké společnosti a ve svých 27 letech získal postavení, na které se ostatní lidé dostávají tak kolem čtyřicítky. Jednoznačně kariérní zaměstnanecký úspěch.

Ale pro absolventa oboru podnikové finance na Vysokém učení technickém v Brně to prý nebylo to pravé. Připadal si, jako když jede autem se zataženou ruční brzdou. "Snažíte se něco dělat, ale jde to ztuha a to mě přestávalo bavit. Šance něco změnit byla nulová," charakterizuje své tehdejší pocity a frustraci ze zaměstnaneckého poměru.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

 

Podobně se cítil i jeho kamarád Daniel Sklář, nadaný IT odborník, který působil ve velké nadnárodní korporaci. Ani on neměl vlastně důvod si stěžovat. Ale v hlavě nosil nápad na zajímavou počítačovou technologii, se kterou se Homolovi svěřil. "Pochopil jsem, že to bude velké. A tak jsme oba opustili teplá místečka a šli jsme zkusit něco nového," vzpomíná Ondřej Homola, jednatel společnosti Corinth, pro týdeník Ekonom.

Jak přicházeli další nadaní nadšenci, spolumajitelů přibývalo, v současné době je jich šest, ale Homola zůstává majoritním vlastníkem, protože celé podnikání z počátku financoval vlastními penězi i milionovou půjčkou na svou osobu. Sklář se věnuje internímu chodu firmy a s kolegy v Brně pracuje na vývoji nových produktů, Homola má na starosti externí stránku byznysu. Je tím, kdo umí firmu prezentovat i na zahraničních trzích.

Máme "Oscara" za software

Přestože parta zakladatelů považuje dodnes svoji firmu za start-up, jde buď z jejich strany o zbytečnou skromnost, nebo o chytře promyšlené zařazení. I renomované společnosti s několikaletou tradicí se nemohou pochlubit tím, čím se chlubí Corinth.

Corinth

Firmu na nové počítačové technologie založili v roce 2011 Daniel Sklář, který se věnuje vývoji uvnitř společnosti, a Ondřej Homola, který jako většinový vlastník má na starosti prezentaci a shánění kontraktů. 

V současné době se vedle IT služeb pro korporátní klienty zabývají především vývojem vzdělávacích aplikací. 

Například produkt Corinth Classroom, na jehož vývoji spolupracovali s Karlovou a Stanfordovou univerzitou, využívají desítky tisíc škol ve 109 zemích světa, v devíti je součástí pilotního národního vzdělávacího programu. 

Společnost sídlí v Brně, kde zaměstnává 24 lidí. 

Loni její roční obrat dosáhl 10 milionů korun. 

Patří letos k nejoceňovanějším start-upům na poli vzdělávacích technologií; získal třeba i ocenění od americké asociace The Software & Information Industry Association, která vyhlašuje nejlepší firmy ve vzdělávacím byznysu již skoro třicet let.

Jeho vzdělávací program Corinth Classroom se nyní používá ve 109 zemích po celém světě, v devíti státech je dokonce součástí národního vzdělávacího pilotního programu. Takže nepřekvapí, že česká firma s dvacítkou zaměstnanců patří letos k nejoceňovanějším start-upům na poli vzdělávacích technologií. Například od americké asociace The Software & Information Industry Association (SIIA) získala ocenění Most Innovative RunnerUp v rámci jejího renomovaného programu SIIA Innovation Incubator.

"Získat cenu od SIIA je na poli vzdělávacích technologií něco jako dostat Oscara ve filmovém byznysu. Porota je složena ze stovek zástupců napříč celým odvětvím, od lídrů v byznysu až po učitele. Pro Corinth to znamená potvrzení naší relevance i na největším a nejnaplněnějším světovém trhu," míní Homola.

Těsně před svým červnovým návratem z USA přivezl pro firmu do Česka i ocenění z finále World Cup Tech Challenge 2015 v Silicon Valley, do kterého se probojovaly společnosti z 53 zemí. A firmu Corinth ocenila i společnost Microsoft v soutěži European AppCup za největší inovaci na poli technologického vývoje pro Windows a Windows Phone.

"Každá cena má nějakou hodnotu, ale hlavně je pro nás oceněním naší práce. Potěší nás a pomáhá to při získávání zakázek," přiznává Homola s tím, že ve firmě žijí ze dne na den a nemají čas na úvahy, jak jsou úspěšní. "Jsme soustředění na to, co děláme, a snažíme se to dělat dobře. Jsem rád, že máme možnost tu práci dělat, že máme lidi, kteří nám pomáhají," tvrdí.

Software od Corinthu našel využití v muzeích, architektuře, ale nakonec se tvůrci rozhodli, že největší přínos bude mít ve vzdělání. Firma vlastně v přeneseném slova smyslu vytváří vzdělávací pomůcky, pro výuku využívá interaktivní 3D, rozšířenou realitu, mikroskopické snímky nebo 3D tisk.

Učitelé a žáci si díky produktu Corinth Classroom mohou prohlédnout a "osahat" třeba části lidského těla ve 3D, stejně tak například stavbu rostlin, geometrické vzorce či atomy a molekuly. Pedagog už nemusí na hodiny nosit třeba vycpaného orla s nakreslenými obrázky vnitřních orgánů a kostry a vyprávět o tom, jak létá.

To vše může demonstrovat v PowerPointu ve 3D formě prostřednictvím Corinth Classroom. A protože tuzemská firma s 24 zaměstnanci má ve vínku nadšení pro byznys a snahu neustále vymýšlet něco nového, pracuje nyní na dalším téměř science fiction využití svých nápadů, vycházejících z toho, co už dělají.

"V současné době se náš produkt používá jako náhrada fyzických objektů, ale do budoucna by měl být součástí učebnic. Aby se to stalo, tak je třeba vytvořit software, který umožní jednoduché propojení těchto 3D objektů s normálním textem. Třeba i 3D objekty vložit do digitálních novin nebo knížky. Myslíme si, že to změní minimálně vzdělávací nakladatelství na celém světě," uvádí pro Ekonom Homola.