České domácnosti utrácejí výrazně více než loni touto dobou. Tržby tuzemských maloobchodníků v květnu rostly, bez započítání nákupů aut, o 6,6 procenta. 

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Lidé přitom utráceli více ve všech sortimentech zboží - za pohonné hmoty, nepotravinářské zboží i potraviny.
"Květnový údaj opět potvrzuje, že spotřeba domácností kvete i v druhém čtvrtletí. Podnikatelská i spotřebitelská důvěra zůstává nadále vysoká, trh práce se viditelně zlepšuje, zaměstnanost dosahuje rekordních hodnot," shrnuje analytička Raiffeisenbank Daniela Milučká.

Před očištěním o počet pracovních dní, kterých bylo v květnu 2015 o jeden méně než loni, činil meziroční růst 5,4 procenta.

Maloobchodní tržby jsou podle ní tedy jen dalším kouskem do skládačky, která vytváří celkový obraz prosperující české ekonomiky.

Dále rostou nákupy přes internet

Před očištěním o počet pracovních dní se tržby za prodej pohonných hmot zvýšily o 8,3 procenta. Za nepotravinářské zboží zákazníci utratili o sedm procent více a za potraviny o 2,4 procenta více.

Nejvíce se meziročně zvýšily tržby obchodníků, kteří prodávají zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkového zboží. Za to totiž daly tuzemské domácnosti o 23,1 procenta více než před rokem. "Zde očekávám i za celý rok významný nárůst proti loňsku. Tématem prodeje pro internet se letos stávají segmenty, které se tam v minulosti tolik neobjevovaly, jako zejména potraviny," dodává Pavel Kulhavý ze společnosti PwC Audit.

Za výrobky, které souvisí s kulturou, sportem či rekreací utratili o 10,3 procenta více, za výrobky pro domácnosti o sedm procent více. Tržby za počítačová a komunikační zařízení vzrostly meziročně o 4,7 procenta, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 2,4 procenta a za oděvy a obuv o 1,7 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které eviduje ČSÚ samostatně, se ve srovnání s loňským květnem po očištění zvýšily o 17,6 procenta.

"Spotřebitelská důvěra jde také vzhůru, což je asi ten nejdůležitější ukazatel. Říká, že lidé se nebojí utrácet a jejich optimismus je vyšší i co se týká příjmů v budoucnu," říká o úterních číslech analytik skupiny Citfin Tomáš Volf. Úterní číslo podle něj překonalo odhad trhů, které čekaly s neočištěným růstem navýšení jen o 5,2 procenta.