Simona Hornochová (41)

- Vystudovala finanční podnikání na Masarykově univerzitě v Brně.
- Ve společnosti Ernst & Young se zabývala daňovým poradenstvím.
- V únoru 2014 ji ministr financí Andrej Babiš jmenoval svojí náměstkyní pro daně.

Finanční úřady mají už přes 15 tisíc zaměstnanců, proč se tedy bude přijímat 450 nových kontrolorů? Vždyť tvrdíte, že elektronické evidence tržeb kontrolu výběru daní zjednoduší.

Nejde jen o elektronickou evidenci, jde i o další souvislosti. Oddělení kontrol jsou dlouhodobě poddimenzovaná a finanční úřady by stejně musely nabírat nové síly. Sektor vymáhání daní je příliš seškrtaný, nikdo asi moc nemyslel na to, jak moc je tato činnost důležitá.

Ale tito kontroloři přece budou přijímáni v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb.

Kontrolory přijímat musíme, podle požadavků Finanční a Celní správy ČR půjde o 300 lidí na finanční úřady a 150 nových celníků. Proč je tedy nevyškolit na práci právě se systémem elektronické evidence tržeb. Bude rozumné, aby byli specializováni. Někteří se stanou analytiky, jiní budou chodit do terénu na cílené kontroly, které mají daleko lepší výsledky.

V Chorvatsku právě doladili analytickou část systému a z rozsáhlých souborů mnoha čísel jsou dobře vidět jednotlivé trendy. Je znát, kteří podnikatelé mají tržby v rámci průměru a kdy jejich aktivity vybočují z normálu. A k nim se pak posílají kontroloři. Například Mariana Vuraić Kudeljanová z chorvatské finanční správy mi říkala, že ji někdo upozornil na problémy s tržbami, a tak tam hned poslala "údernou jednotku".

U nás by takovou údernou jednotkou měli být celníci?

Budou v nich i lidé z finančních úřadů. Celníci při kontrolách budou také proto, že mají zkušenosti a již dnes chodí do restaurací kontrolovat spotřební daně, například lihoviny. Navíc u nich není problém s pracovní dobou, protože mají služby. A upřímně řečeno, jít večer do restaurace ptát se na účtenky, to nemusí být úplně nejbezpečnější způsob kontroly a Celní správa je přece jen ozbrojená složka a věřím, že uniforma v takových případech pomůže.

Chorvatský ministr financí Boris Lalovac se však vyjádřil, že s elektronizací tržeb nezbytnost klasických kontrol klesá, protože většina práce se dá udělat od počítače...

Znovu opakuji, že nám chybí kontroloři, protože v minulosti se jejich počty seškrtaly, a to až za hranici únosnosti. Praha se stala z hlediska efektivity výběru daní nefunkční. Teď jsme měli dvě akce, které docela pohnuly čísly u DPH. Přetíženým pražským úřadům přišli pomoci lidé z regionů a byli schopni během tří měsíců doměřit půl miliardy korun.

Podnikatelské svazy si o elektronické evidenci myslí své a často z jejich řad znějí otázky, proč se vůbec zavádí, když to s tužkou a papírem jde také.

Vše se elektronizuje, výpočetní a komunikační technika jde neustále dopředu. Vše je rychlejší, data uložená v archivech, a když se udělá chyba, je jednoduché ji opravit. A po daňové správě najednou někdo chce, aby se toho všeho vzdala a postupovala postaru. Aby v tom kvantu transakcí při kontrole velkých obratů fungovala náhodným výběrem a na základě tužky a papíru.

To bychom ale zaměstnance finančních úřadů mohli rovnou propustit. Naši lidé tu jsou od toho, aby kontrolovali plnění daňových povinností, a my jim zuby nehty bráníme, aby byli efektivnější. To by podle vás mělo smysl? A potřebná data na finančních úřadech nemají, to je pohádka. Mají jen agregované údaje z daňových přiznání, ale chybí jim srovnání, a tak vlastně nevidí nic. Neznáme ani detaily, které signalizují, že je někde chyba. Chorvatský model, který s úpravami přijímáme, je jedinečný v tom, že dává obrázek fungování jednotlivých podnikatelů, lze je navzájem srovnávat nebo porovnávat tržby v čase.