Po okruhu kolem celé Prahy se měli původně řidiči projet už v roce 2008. Dnes je ale dokončený ani ne z poloviny, a auta tak stále zajíždí do vnitřního města. Na řadě je teď východní část okruhu v délce 12,5 kilometru, která má spojit Běchovice s dálnicí D1. Podle posledních plánů se s jeho stavbou mělo začít až v roce 2019. Ministr dopravy Dan Ťok ale chce, aby se tak stalo dříve. "Do dvou let by se mohlo kopnout," řekl ministr dopravy za hnutí ANO na setkání s Klubem finančních ředitelů. "Pražský okruh je stěžejní stavba, která se postavit musí. Je ale také nejsložitější," připustil ministr. 

Výstavba úseku Běchovice−D1 má trvat zhruba tři a čtvrt roku a zdaleka není stěžejní jenom pro Ťoka. Ulehčil by především jihovýchodní části metropole − dlouhodobě o okruh stojí obyvatelé Spořilova, kterým vadí, že přes něj projíždějí kamiony k Jižní spojce.

Oddechli by si i řidiči, kteří projíždějí přes často ucpanou Štěrboholskou radiálu. Urychlit výstavbu chce také pražský magistrát. A k ministrovu výhledu není nakonec skeptický ani investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic. "Už jsme dost daleko," řekl jeho mluvčí Jan Rýdl.

Projekt, který má stát více než 14 miliard korun, navíc Spořilovským slíbil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Běchovice: Obchvat, nebo nic

Ředitelství silnic a dálnic momentálně zpracovává připomínky. Pak by mělo dostat územní rozhodnutí. Jenže to už východní část okruhu jednou mělo − v roce 2008. Kvůli odporu přilehlých obcí ale bylo zrušeno, když soud vyhověl odvolání městské části Běchovic.

Do optimistických plánů ministerstva by Běchovice mohly zasáhnout i nyní. Minimálně totiž budou požadovat záruku, že společně s okruhem se vybuduje i jejich obchvat. "Principiálně nejsme proti. Největší problém máme s tím, že s námi nikdo nejednal," tvrdí starosta Ondřej Martan (ODS).

14 mld. Kč

má stát další část Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 – na ni se má napojit nedaleko Říčan u obce Nupaky.

Ani obchvat ale Běchovicím nemusí stačit. Podle odhadů by totiž v roce 2040 mohlo na trase projet 70 až 80 tisíc aut denně.

Starostovi vadí, že by desetitisíce aut projížděly jen několik desítek metrů od staré zástavby, kde stojí domy z 20. let minulého století. Od státu tak Běchovice budou chtít kompenzace.

I tak ale není územní rozhodnutí to jediné, co zbývá. Předtím, něž získá stavební povolení, bude muset ŘSD například vykoupit potřebné pozemky.

Nekonečný příběh Suchdola

Ani tak nebude mít Pražský okruh blízko k dokončení − stále chybí dostavět zhruba čtyřicet kilometrů. Nejsložitější je situace u šestnáctikilometrové severní části mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí.

A jestli v Běchovicích nejsou "principiálně proti", v Suchdole stavba léta naráží na výrazný odpor. Nepomohly ani dřívější výhrůžky někdejšího pražského primátora Pavla Béma (ODS), který chtěl Suchdolu omezit příspěvky z městského rozpočtu. Suchdol od té doby svůj postoj nezměnil a Pražský okruh přes svoje území odmítá. 

Ministr Ťok teď dokonce mluví o tom, že by se severní část okruhu "přeprojektovala". Konkrétnější zatím ale není.

Na severní část marně čeká také Středočeský kraj, který se rozhodl, že si prozatím poradí sám. A je také úspěšnější. Pro obchvat Kralup nad Vltavou, který má být napojený na chomutovskou R7, už dostal územní rozhodnutí.

"Toto napojení v žádném případě nenahradí plánovanou stavbu severní části okruhu kolem Prahy. Ale do té doby, než okruh bude, musí tato silnice vyřešit dopravní situaci na území na sever od Prahy," řekl k tomu hejtman Miloš Petera (ČSSD). I podle toho, jak kraj situaci vyřeší, se ministerstvo rozhodne, co se severní částí okruhu bude dál.