Tomasz Czechowicz před pětadvaceti lety jako mnoho jiných nadšenců skládal počítače a prodával je hladovým zákazníkům v Polsku, Česku a dalších zemích, které čerstvě okusily volný trh. Jeho prosperující firmu JTT ale zlikvidovala kontrola daňového úřadu a náhrady škody se domohl až po letech. Mezitím se ovšem stal hvězdou v investicích do digitální ekonomiky. Fond MCI, v němž mu patří polovina akcií, mohutně investuje nejen v Polsku, ale v celé střední Evropě.

Tomasz Czechowicz

11,2 mld. Kč

je přibližně hodnota aktiv, které kontroluje polský fond MCI.

3,3 mld. Kč

činí podle časopisu Forbes odhadovaný majetek Tomasze Czechowicze.

Česku patří podle Czechowiczových slov výhradní postavení v digitální ekonomice z několika důvodů. "Praha je vzhledem k množství projektů na počet obyvatel jedním z hlavních kandidátů na vytvoření globálně úspěšné firmy. Česko je navíc země, která se ve střední Evropě nejvíce přizpůsobila digitální ekonomice," vysvětluje Czechowicz, který pochází z Vratislavi a první obchod v Česku otevřel v roce 1993 v Hradci Králové.

Slovensko jako školka růstu firem

Příležitosti k investicím teď vyhledává podle jednoho jednoduchého kritéria: "Věříme v jeden trend a tím je digitalizace. Investujeme do firem, které se právě přizpůsobují internetu nebo jsou čistě internetové. Mohou být v různých fázích rozvoje," řekl Czechowicz.

V Česku tak MCI vložil peníze například do nákupního portálu Mall.cz, prodejce zájezdů Invia.cz, prodejce dětské výživy Feedo nebo vývojáře her Geewa. "Česko je země, která se nejvíce přizpůsobila digitální ekonomice. Ať už jde o obchod na internetu nebo digitální média," vysvětluje Czechowicz, který letos na seznamu sta nejbohatších Poláků časopisu Forbes obsadil 61. příčku s odhadovanou hodnotou majetku 3,3 miliardy korun.

"České firmy mají takovou přirozenou převahu v regionalizaci svého byznysového modelu a budování regionálních šampionů," řekl. Co to znamená? "Věříme tomu, že pokud máme lídra českého trhu, tak rychle udělá první zahraniční expanzi, protože jde na Slovensko. A tím získává zkušenost, protože tam je jiná měna, jiný jazyk, je třeba otevřít další pobočku. Je to taková školka mezinárodní expanze. Pro firmu je první expanze velká věc. Ta další už je mnohem jednodušší."

Své peníze má MCI, který je od roku 2001 také kotovaný na varšavské burze, rozdělené geograficky na tři hromádky. Polovinu investuje v Polsku, čtvrtinu ve střední a východní Evropě a čtvrtinu v německojazyčných zemích, Rusku a Turecku. Do budoucna je podle Czechowicze třeba se dívat na finanční technologie nebo vzájemně propojená zařízení, jako jsou chytré hodinky a vybavení domu. "A třetí trochu vzdálenější budoucnost je rozvíjející se robotika, která bude velmi horká tak do patnácti let," říká pětačtyřicetiletý investor.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Ve střední Evropě jsme podle něj ve vývoji digitálních produktů na světové úrovni a máme tu už několik globálních šampionů, jako je antivirová firma AVG. Bankovnictví a finanční technologie jsou podle něho velmi rozvinuté v Polsku a Pobaltí. "Máme nižší náklady práce a v souvislosti s tím máme nižší náklady na výzkum a vývoj. Ten se jinak moc neliší od toho, co se děje ve světě," řekl Czechowicz. "A jde o to, abychom nejen technologicky, ale i manažersky byli ve světě schopni uspět."

Polsko‑český mix

A co radí Tomasz Czechowicz českým firmám, které by chtěly uspět na polském trhu? "V Česku je největší hráč přirozeným monopolem s podílem šedesát sedmdesát procent, ve větším Polsku je na trhu obvykle více podobně velkých firem. Je tedy lepší v Polsku koupit dobrou firmu a vylepšit ji českým procesově‑technologickým elementem. Obecně, české firmy jsou lépe zorganizované a mají lepší technologickou část. Polské jsou zase agresivnější a víc se snaží o expanzi," tvrdí Czechowicz.

"Máme například v portfoliu ABC Data, která je opřená o technologii české firmy TH systems. Ta jako jeden z prvních hráčů v Evropě vybudovala internetový systém transakcí."

Zatímco investice do maloobchodních firem jako Mall.cz či Invia se jim daří, u herní firmy Geewa tvrdí, že jde o střelu na velkou dálku. "V herním sektoru máme tři firmy, pro nás je to spíš menší věc. Je to podobně jako s filmem, nevíte přesně, co uspěje. Jedna zlatá střela už se jim povedla a my věříme, že uspějí znovu," tvrdí Czechowicz.

Sám ovšem dává přednost spíš maratonu nebo horolezectví. "Běhání mě především udržuje v dobré kondici. Ale může přinést i příležitosti. Do Turecka jsme šli až poté, co jsem byl poprvé v Istanbulu na maratonu," uzavírá Czechowicz.