Z osmi největších tuzemských pojišťoven se před rekordním podvodem s fingovanými úrazy podařilo uniknout jen dvěma. Jde o Českou pojišťovnu, která je z pohledu tržeb vůbec největším hráčem, a trojku pojišťovacího trhu Allianz.

Podvody organizované skupiny, které jako první objevila Pojišťovna České spořitelny, zasáhly také Českou podnikatelskou pojišťovnu, ČSOB, Generali, Kooperativu a Uniqu. 

Podle pojišťoven, které zůstaly kauzy ušetřeny, jde o kombinací štěstí a technologického zázemí, které mohlo organizátory předem odradit.

"Finanční zprostředkovatel, který je v kauze klíčový, s Českou pojišťovnou spolupracoval pouze ve velmi omezené míře, navíc ne v oblasti úrazového a životního pojištění," uvedla Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny.

Právě fingované úrazy se staly terčem organizované skupiny lidí, která působila na rozsáhlém území Česka. Policie v pondělí informovala, že dvacet lidí, mezi nimi i osm lékařů, obvinila z podvodů za celkem 38 milionů korun. Pojišťovny vyplatily 28 milionů, zbylé případy skončily ve fázi pokusu o podvod.

Pojišťovny shodně potvrzují, že zveřejněná kauza není důvodem pro větší investice do odhalování podvodů, protože kontrolní systémy průběžně vylepšují.

"Právě díky opatřením, která máme nastavena, jsou podvody včas identifikovány a řešeny. Zmiňovaná kauza je důkazem jejich funkčnosti. V průběhu času se samozřejmě tato opatření mění a zdokonalují, ale při jejich popisu bohužel nemůžeme být konkrétní. Jejich zveřejněním by se snížila jejich účinnost v praxi," tvrdí Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny.

"O spolupráci při odhalení podvodu jsme požádali jako druzí, hned po Pojišťovně České spořitelny už v září 2013. V našem případě jde o škodu v řádech milionů korun," dodal Milata.

Jednotlivé pojišťovny své "zbraně" proti podvodům nechtějí odkrývat s poukazem, že by šlo o návod, jak je obejít.

"V České pojišťovně disponujeme jednak kvalitním technologickým zázemím, jednak zkušenými kolegy, kteří jsou v této oblasti opravdovými profesionály. Díky tomu jsme v odhalování pokusů o pojistné podvody efektivní a naše úspěšnost roste. Žádná speciální opatření jsme tedy nemuseli přijímat," říká Buriánková.

Pro dokreslení situace uvedla, že data o pojistných událostech putují do datového skladu a určitý detekční systém podle zadaných algoritmů vybírá nestandardní případy.

"Tyto případy potom detailněji procházejí specializovaní likvidátoři nebo přímo detektivové. Ti pak mají například možnost vyžádat si další dokumenty, promluvit si s klientem a případně i se svědky, vyjet na místo události," vyjmenovává možný postup Buriánková.

Pojišťovna České spořitelny, která na kauzu upozornila a jako první z pojišťoven ji zveřejnila, ale svůj kontrolní systém v reakci na ni posílila.

"Rozšířili jsme počet sledovaných parametrů z původních sedmi na devět," uvedla její mluvčí Jana Jirásková.

Podle ní pojišťovna v roce 2013 instalovala nový kontrolní systém, který vznikl spoluprací vlastních zaměstnanců IT, likvidátorů a detektivů. "Některé pojišťovny si speciální sledovací programy kupují, ale my jsme chtěli mít větší kontrolu, co chceme sledovat, a nechtěli jsme k tomu pouštět někoho zvenčí," dodala Jirásková.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se