Zprávy ze světa peněz a byznysu, které dnes stojí za pozornost:

Praha. Konference Investiční příležitosti v roce 2015. Pořádá NN Investment Partners.

Praha. Začíná 13. ročník odborné konference pro počítačové specialisty TechEd-DevCon 2015, kterou pořádá Počítačová škola Gopas. Účastníci se seznámí s nejnovějšími trendy z oblasti produktů, systémů a nástrojů z vývojářské dílny společnosti Microsoft. Potrvá do 21. května.

Praha. Konference Law Fit – konec volného internetu, na které se sejdou odborníci z IT i práva.

Praha. Sazka by měla dopoledne zveřejnit, ze kterého kraje je výherce rekordního jackpotu 2,466 miliardy korun v evropské loterii Eurojackpot.

Vídeň. Rakouská ropná a plynárenská skupina OMV zveřejní hospodářské výsledky za první čtvrtletí.

New York. Světová banka zveřejní svoji zprávu o pokroku směrem k udržitelné energetice.

Peking. Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo Group zveřejní hospodářské výsledky za čtvrté finanční čtvrtletí.

Ceny bytů rostou, blíží se hodnotám před krizí. I tak mají Češi o nemovitosti velký zájem

Byty Ekocity Hostivař - Ilustrační fotoHypotéky nebyly v Česku ještě nikdy tak výhodné jako nyní. Byty proto dnes kupují i lidé, kteří na hypotéku ještě donedávna nedosáhli. A přibývá i těch, kteří investují do bytu jen proto, aby ho následně pronajali. Vyšší poptávka způsobuje stabilní růst cen bytů a tento trend má pokračovat i v příštích letech. Průměrná sazba hypotečního úvěru v březnu spadla podle ukazatele Hypoindex na 2,16 procenta.

Průměrné tržní ceny bytů i rodinných domů jsou nižší než před krizí. Například ceny starších bytů jsou podle údajů Hypoteční banky oproti konci roku 2008 stále v minusu 15 procent. Nové byty jsou však už jen o šest procent níže a ceny rodinných domů o pouhá dvě procenta pod úrovní z konce roku 2008. Největší zájem mají lidé o menší byty, jež se zároveň kupují na investici.

Ekologický poplatek budou muset platit majitelé aut starých až 15 let

Škoda FavoritPočet aut, za která budou muset majitelé zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o deset až 15 let staré vozy, které splňují emisní normu Euro 3. Dosud povinnosti podléhalo kolem 1,8 milionu ještě starších aut, která plní jen méně přísné normy Euro 2 a nižší. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.

Podle ředitele sdružení Antonína Šípka majitelé vozidel poplatek v navrhované výši 3 000 korun zaplatí pouze jednou při dovozu ojetého auta nebo při prvním převodu na dalšího majitele. Od rozšíření poplatku na mladší vozy si sdružení slibuje omlazení tuzemského vozového parku, který s průměrným stářím přes 14 let patří k nejstarším v Evropě. V Česku je registrováno 4,9 milionu osobních aut. "Poplatek má pouze motivační charakter a záleží jen na rozhodnutí občana, zda bude chtít své starší vozidlo tzv. dojezdit, předat k ekologické likvidaci či je prodat dalšímu majiteli," uvedl Šípek.

Vlakové spojení mezi Tallinnem a Moskvou dopravce zrušil kvůli politické situaci

Pasažérské vlaky spojující estonskou metropoli s ruským hlavním městem končí. Poslední vyjede v pondělí vpodvečer z Moskvy a do Tallinnu dojede v úterý dopoledne. Oznámil to soukromý estonský operátor spoje, který o týden dříve ukončil i své působení na trati mezi Tallinnem a Petrohradem. Důvodem je prý "společenská a politická situace", promítající se do skutečnosti, že o vlakové spojení nebyl mezi cestujícími dostatečný zájem, aby se ekonomicky vyplatilo. Počet ruských turistů v Estonsku letos v březnu meziročně poklesl o 43 procent.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Soukromý podnik nemá pouze s vlastními prostředky možnost dále působit na této trati jen na základě příjmů z prodeje jízdenek," uvedl ředitel společnosti Go Rail Alar Pinsel. Bezprostřední příčinou zrušení ztrátových vlaků byl podle něj prudký pokles počtu ruských turistů v Pobaltí kvůli sporům mezi Evropskou unií a Ruskem a kvůli prudkému propadu rublu. Lze podle něho jen doufat, že jednání mezi státními drahami obou zemí skončí dříve či později obnovením vlakového spojení mezi oběma státy.

Počet heren by se měl snížit až o pětinu

Výherní automaty, ilustrační fotoSoubor tří zákonů proti hazardu by měl snížit počet provozoven s výherními automaty na 15 až 20 procent proti současnému stavu. Ještě více by pak měl klesnout počet hazardních hráčů. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to v neděli řekl náměstek ministra financí Ondřej Závodský.

Ministerstvo financí předložilo minulý týden legislativní radě vlády návrh zákona o hazardních hrách, zákona změnového a zákona o daních. Podle organizace Transparency International je nynější podoba návrhu loterijního zákona měkčí než předchozí verze z prosince loňského roku a neobsahuje například opatření proti gamblerství.

"My jsme některé nástroje, které byly v dřívějším návrhu zákona o hazardních hrách, přesunuli do zákona o daních," uvedl Závodský s tím, že 95 procent opatření v návrzích zůstalo.

Strojvůdci a Deutsche Bahn přerušili jednání. Hrozí další stávka

Stávka v Deutsche Bahn.Jednání mezi odborovým svazem německých strojvůdců GDL a vedením železniční společnosti Deutsche Bahn o mzdách byla v sobotu večer přerušena. Obě strany se nyní navzájem obviňují z krachu jednání. GDL tvrdí, že jednání přerušila Deutsche Bahn, a vedení železnic tvrdí, že zástupci odborů nepřišli na další jednání. Neúspěch jednání by mohl zaznamenat další stávku na železnici.

GDL uvedl, že jednání měla pokračovat až do neděleního večera, Deutsche Bahn jim však prý pouze písemně oznámila, že nehodlá vést další jednání jinak než prostřednictvím mediačního řízení, tedy za pomoci prostředníka. Železniční společnost tvrdí, že přišla s novou, komplexní nabídkou pro strojvůdce. GDL prý původně tvrdila, že by se strany mohly na nabídce dohodnout, později ji však z politických důvodů odmítla. Personální ředitel Deutsche Bahn Ulrich Weber prohlásil, že při jednání je zapotřebí prostředníka více než kdy jindy.