Nevada je jedním ze čtyř amerických států, které na svém území umožňují zkušební provoz autonomně řízených automobilů. Proto si její silnice vybral německý koncern Daimler, který na ně poslal tahač nazvaný Freightliner Inspiration. Kamion je schopný jet sám bez zásahů řidiče.

Moderně střižený vůz používá sérii bezpečnostních systémů a asistentů, které jsou už k vidění v mnoha současných osobních autech. Jde například o kontrolu jízdy v pruzích, řízení rychlosti podle dopravních značek nebo adaptivní tempomat schopný udržovat vzdálenost od jiného vozidla. Systémy fungují díky sadě kamer a radaru.

Zapojení autonomního řízení má ale svá omezení. Řidič může nechat ovládání stroje na elektronice, pouze pokud jede po dálnici. Kamion navíc neumí sám předjíždět pomaleji jedoucí vozidla. Pokud systém vyhodnotí případnou nebezpečnou situaci, upozorní řidiče a předá mu zpět řízení. Jde tedy o jakéhosi autopilota, kterému řidič předá kontrolu na větší část jízdy, kdy není nutné řešit žádné nestandardní situace.

„Technologie autonomního řízení, kterou předvádíme v našem kamionu, pomůže snížit počet nehod, zlepšit spotřebu paliva a přispěje k ochraně životního prostředí,“ řekl člen představenstva koncernu Daimler Wolfgang Bernhard při první předváděcí jízdě. Té byl přítomen i guvernér státu Nevada Drian Sandoval. Oba pánové před jízdou slavnostně přišroubovali nevadskou registrační značku na tahač.

Pokud budou testy vozu s autonomním řízením přesvědčivé, mohl by se brzy v tahačích Daimleru objevit systém předběžně nazvaný Highway Pilot. Řidiči kamionů se tak mohou těšit na snazší jízdu a menší stres.

Související