Všechna nová auta v Evropské unii budou muset mít systém eCall, který si po případné nehodě dokáže sám zavolat o pomoc. Novou povinnost automobilek v úterý definitivně schválil Evropský parlament. Nařízení se vztahuje na nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel po 31. březnu 2018.

"Systém eCall výrazně zkracuje čas příjezdu záchranných složek v případě vážné nehody," říká česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která vedla vyjednávání z pozice zpravodajky. Tento systém tísňového volání automaticky upozorní hasiče a policisty na vážnou dopravní nehodu, protože sám zavolá na evropskou linku tísňového volání 112. Evropská komise věří, že počet mrtvých klesne o desetinu.

"Závažnost úrazu mají zjistit senzory ve vozidle, umístěné například v airbagu. Pokud dojde k nehodě, která nevyžaduje asistenci záchranářů, může operátor díky hlasovému spojení s posádkou vozidla ověřit skutečný stav a zabránit tak zbytečnému výjezdu záchranářů," vysvětluje Sehnalová. 

Kritici systému tvrdí, že umožní úřadům získat informace o pohybu aut. Podle Sehnalové ale takové zneužití nehrozí, vůz nebude v běžném provozu vysledovatelný. "Systém zůstane nečinný, dokud se nespustí tísňový režim," ujišťuje. Data interní paměti mají být průběžně mazána.

Europoslanec Jan Philipp Albrecht z frakce Zelených však tvrdí, že pokud budou úřady chtít, informace o poloze vozu si dohledají. Lidé by měli mít možnost se sami rozhodnout, zda systém v autě chtějí mít. S tím ale schválené nařízení nepočítá. Naopak: funkčnost systému bude součástí pravidelných kontrol při technických prohlídkách. 

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Systém nebude povinný pro modely aut schválené před 31. březnem 2018, lze jej nicméně doplnit dobrovolně. Má se tedy postupně objevovat až u modelů zaváděných od dubna 2018. Evropská komise a parlament zvažují, že později by se povinnost mohla rozšířit i na těžká nákladní vozidla, autobusy, jednostopá motorová vozidla či traktory. 

Tísňové volání je v rámci celé Evropské unie zdarma. Instalace systému do vozidla nemá podle Evropské komise stát více než 100 eur, tedy zhruba 2700 korun, s masivním rozšířením má cena postupně klesat. 

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto zvažuje, že eCall začne montovat dříve než před koncem března 2018, ale jako nadstandardní výbavu za příplatek. "Rozhodnutí ještě nepadlo, letos to s největší pravděpodobností nebude," říká mluvčí Škody Zbyněk Straškraba. Konkurenční Hyundai dřívější termín neplánuje, obává se zdražení aut.