V České republice je v současnosti kolem 80 nabíjecích stanic pro elektromobily, 15 z nich je tzv. rychlodobíjecích, řekl Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz, který trh s alternativními palivy dlouhodobě sleduje. Z ankety mezi provozovateli vyplývá, že do konce roku by jich mohlo přibýt až dalších několik desítek.

Podle odhadů by zároveň do konce roku v tuzemsku mělo jezdit zhruba 1000 elektromobilů.

Nejvíce stojanů pro elektromobily v ČR provozuje v současnosti skupina ČEZ. Manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík ČTK sdělil, že společnost v současnosti provozuje pro elektromobily 44 stanic, z toho osm je rychlodobíjecích.

"Na našich rychlodobíjecích stanicích o výkonu 50 kilowattů mohou majitelé elektromobilů nabít 80 procent kapacity baterie za pouhých 20 minut a pokračovat v jízdě," uvedl.

Klasické stanice s delší dobou nabíjení se podle něj snaží ČEZ umisťovat tam, kde mají řidiči možnost alternativních aktivit, jako je například nákup. Dodal, že do konce roku plánuje ČEZ navýšit počet stanic až o několik desítek. Záleží ale, jak dopadnou zejména stavební a jiná povolovací řízení, která podle něj rozvoj stanic nejvíce komplikují.

Druhý největší počet stanic má Pražská energetika (PRE). Firma uvedla, že na 23 místech provozuje 32 nabíjecích stojanů. Zatím poslední stanici otevřela v pátek v Plzni. Lukaš Kadula z PRE řekl, že kromě vlastního rozvoje spolupracuje společnost v dalším budování stanic s dalšími partnery. "Ti nabíjecí stanici vlastní, my řešíme instalaci, servis, zpoplatnění a podobně," dodal.

Rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily plánují i další firmy. Například E.ON, který nyní provozuje čtyři veřejné dobíjecí stanice, uvedl, že v letošním roce plánuje několik nových dobíjecích stanic v rámci marketingových aktivit. Mluvčí E.ON Vladimír Vácha ale podotkl, že elektromobilita v Česku je stále spíše marketingovou aktivitou.

"Provoz elektromobilu v současnosti nemůže konkurovat provozu automobilů na konvenční paliva, a to z důvodu stále výrazně vyšších pořizovacích nákladů na pořízení elektromobilu, ale i z pohledu nedostatečné dostupnosti odpovídající dobíjecí infrastruktury na území ČR," uvedl.

Podle Chmelíka ze skupiny ČEZ vychází nicméně samotná jízda v elektromobilu levněji než u automobilů na benzin a naftu. "Obecně můžeme říci, že náklady na ujetý kilometr v elektromobilu se pohybují mezi 30 až 70 haléři. Proti tradičním palivům jde tak jen o zhruba 30 až 50 procent nákladů," dodal.

Zájem o elektromobily v posledních letech roste. Jen v loňském posledním čtvrtletí si čeští řidiči zaregistrovali 100 vozů. Elektromobily nabízí například Volkswagen, Peugeot, Nissan, BMW, Audi nebo Kia.