Moravský strojírenský holding Vítkovice Machinery Group se pouští do vývoje výkonného lodního motoru na CNG, tedy na stlačený zemní plyn. Chce, aby se tento motor v budoucnosti používal v běžné lodní dopravě, tedy například i pro velké lodě.

Projekt je součástí ekologizace dopravních cest v Česku a orientuje se na říční přepravu a turistické vodní trasy v republice. „První výstupy z projektu bychom měli mít v roce 2016. Využijeme vlastní výzkumné kapacity i univerzitní pracoviště,“ říká za Vítkovice Machinery Group ředitel její dceřiné společnosti Vítkovice Doprava Rodan Broskevič. Podle něj se v tuto chvíli již také intenzivně jedná o partnerství se společnostmi z oboru lodní dopravy.

Nápad vyvinout lodní motor na stlačený zemní plyn, který má menší dopad na životní prostředí než běžná paliva i než LPG (kapalný ropný plyn), vznikl už v 80. letech v australském městě Adelaide. Od té doby již na světě lodě na CNG běžně fungují.

„Používané typy motorů jsou klasické lodní motory přebudované na provoz na zemní plyn. V současné době se využívají tyto motory pro výletní lodě na mnoha místech, například ve Vancouveru, Petrohradě, americkém Norfolku, Moskvě a dalších městech,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu. I když lodě na CNG už fungují, jedná se o motory s menším výkonem určené pro menší, výletní plavidla. „My chceme vyvinout mnohem výkonnější motor na CNG, který dokáže pohánět i velké lodě,“ vysvětluje Eva Kijonková, mluvčí Vítkovice Machinery Group.

CNG je svým složením běžný zemní plyn, stejný, na jakém se například vaří v domácnostech, a získává se převážně těžbou. „CNG je pouze zemní plyn stlačený zpravidla minimálně na 200 barů. Naopak LPG je vedlejším produktem při těžbě a zpracování ropy. Z ekologického pohledu je LPG sice docela příznivé palivo, ale jelikož vzniká při rafinaci a je na bázi ropy, nebývá považován za alternativní pohonnou hmotu,“ přibližuje Šimek.

CNG je nejčistější palivo pro dopravu a v současné době je mezi alternativními palivy i nejrozšířenější. Má téměř nulové emise prachových částic, stejně tak rakovinotvorných aromatických uhlovodíků a aldehydů, emise oxidu uhličitého jsou oproti běžným palivům nižší o 30-50 %.

„Konkrétní prospěch by měla například Praha, neboť ve středu města je skutečně obtížné se u Vltavy nadýchnout čistého vzduchu s ohledem na výfukové plyny ze starých dieselových motorů lodí pořízených z druhé ruky dovezených z celé Evropy,“ soudí Šimek.

CNG lodě tankují zemní plyn do tlakových nádrží stejně jako auta. V přístavech, kde se tyto lodě využívají, jsou pro ně vybudovány plnicí CNG stanice jako pro silniční dopravu. CNG v silniční dopravě zažívá v Česku v současnosti výrazný vzestup. „Jezdí u nás už 10 tisíc vozidel a rapidně přibývají,“ říká Šimek a dodává, že CNG je nejlevnější palivo. Je dokonce levnější než LPG a výrazně levnější než nafta nebo benzin, téměř o 50 procent.

Zatímco například octavia na benzin jezdí za 1,47 koruny na kilometr a na naftu za 1,20 koruny na kilometr, na CNG ujede stejnou vzdálenost za 0,75 koruny (ceny bez DPH). Ceny nových vozů na CNG jsou téměř srovnatelné s běžnými a auta na CNG jsou navíc osvobozena od silniční daně.

Jen Škoda Auto plánuje letos prodat až pět tisíc CNG vozidel. Nevýhodou CNG je prozatím poměrně malá síť čerpacích stanic, letos jich má být v Česku teprve sto. Ovšem síť se rychle rozrůstá, oproti období před rokem a půl je to nárůst sto procent. Na konci příštího roku by mělo být v Česku 150 až 160 plnicích CNG stanic.