Americký nápojový gigant Coca-Cola zaznamenal v prvních třech měsících tohoto roku první nárůst tržeb za posledních devět čtvrtletí a výrazně se zvýšily jeho výnosy na klíčovém severoamerickém trhu. Zisk mírně klesl, ale překonal odhady trhu. Plyne to ze středečního sdělení společnosti, která je největším světovým výrobcem nealkoholických nápojů.

Celkové tržby vzrostly meziročně o 1,3 procenta na 10,7 miliardy dolarů (zhruba 274 miliard korun). V Severní Americe, která je pro Coca-Colu největším trhem, výnosy díky vyšším cenám vzrostly o šest procent na 5,1 miliardy dolarů, třebaže množstevní odbyt se proti stejnému období loňského roku nezměnil. Domácí tržby se zvýšily poprvé za čtyři čtvrtletí už v předešlém kvartále.

Čistý zisk Coca-Coly klesl o čtyři procenta na 1,56 miliardy dolarů (39,9 miliardy korun). Zisk na akcii po očištění od jednorázových položek dosáhl 48 centů a o šest centů překonal průměrný odhad analytiků, které oslovila agentura Reuters. Akcie firmy po zprávě posílily téměř o tři procenta.

Američtí spotřebitelé pijí v posledních letech méně sycených limonád, platí za ně ale více. Snižuje se zejména obliba dietních col Diet Coke a Coke Zero, jejichž čtvrtletní odbyt v Severní Americe klesl, rostl naopak prodej nesycených nápojů. "Usilovně pracujeme na tom, abychom pochopili, co se v Severní Americe děje," řekla k tomuto vývoji finanční ředitelka Coca-Coly Kathy Wallerová.

Coca-Cole v poslední době klesaly zisky i tržby, na což americký podnik zareagoval omezováním výdajů. Loni v říjnu uvedl, že plán snížení nákladů do roku 2019 zvyšuje na tři miliardy dolarů, což je trojnásobek proti původnímu únorovému předpokladu. Na začátku roku Coca-Cola uvedla, že v rámci plánů na snižování nákladů propustí letos až 1 800 lidí z celkových 130 tisíc.

Coca-Cola v posledních letech nakupuje po celém světě výrobce džusů, vody a dalších neperlivých nápojů, aby si rozšířila produktové portfolio. Tento týden oznámila převzetí nápojových aktivit čínské společnosti Culiangwang Beverages Holdings za 400 milionů dolarů, čímž získá přístup na rychle rostoucí trh s rostlinnými proteinovými nápoji.