Bavorský zemský sněm uvolní šest milionů eur (165 milionů korun) na rozšíření a zrychlení železničního spojení z Prahy do Mnichova přes Plzeň, Domažlice a Furth im Wald. Oznámil to na čtvrtečním setkání s novináři bavorský ministr dopravy, výstavby a vnitra Joachim Herrmann, který se tak domluvil na jednání s českým ministrem dopravy Danem Ťokem. Trať mezi Prahou a Mnichovem je nyní jednokolejná a neelektrifikovaná.

"Chceme, aby Evropská unie finančně podporovala jak plánovací práce, tak realizaci tohoto projektu," uvedl Herrmann. Podle jeho slov se ministři dohodli, že celý záměr přihlásí do Bruselu jako společný projekt. Železnice mezi Prahou a Mnichovem je podle něj významná, a proto bude německá strana prosazovat její plnou elektrifikaci.

Trať musí nejpozději do roku 2030 splňovat standardy pro evropsky významné komunikace. Spojení vlakem z Prahy do Mnichova trvá zhruba šest hodin. Po modernizaci by podle bavorského ministra mělo být možné zkrátit cestu na čtyři a půl hodiny, pokud by byly využity soupravy s naklápěcí skříní, jako jsou například známá pendolina.

S výstavbou moderního spojení na trase z Plzně přes Domažlice na německé straně hranice je podle ministra Ťoka reálné začít v roce 2020 a stavba by měla trvat pět let. Do konce letošního roku by podle ministra měla být zpracována studie proveditelnosti. Trasa by měla být plně elektrifikovaná a na řadě míst by měla přibýt druhá kolej. Rychlost vlaků by v těchto úsecích mohla dosahovat až 160 kilometrů za hodinu.

Ministři na schůzce jednali také o spojení z Plzně přes Cheb do Norimberku a o urychlení výstavby silničního spojení. Zdůraznili potřebu urychlit výstavbu silnice R6 na Karlovy Vary a Cheb a R4, která je tradičním spojením tuzemské metropole s německým Pasovem.