Počet franšízových konceptů na českém trhu se loni zvýšil o 12 procent na 246. Posilovaly hlavně zahraniční značky. Za poslední čtyři roky rostl počet zahraničních franšíz rychleji než počet těch českých.

Množství zahraničních značek se loni v Česku zvýšilo o 20 procent na 104. Vyplývá to z dokumentu Franchising Report 2014 poradenské společnosti Profit system.

"Důvodem posílení pozice zahraničních konceptů je fakt, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich hledaly své master-franšízové partnery či vhodné prostory i několik let. Ovšem i přesto očekáváme, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech 65 procent," uvedl ředitel Profit system Marek Halfar.

Českých franšízových firem je 142. Loňský rok ukázal zejména trend spouštění franšízových konceptů u firem, které na trhu již fungují a rozhodly se expandovat na základě modelu franšízové spolupráce.

Počet vlastních poboček franšízových firem působících na českém trhu vzrostl o 11,3 procenta na 6432. Model franšízingu pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v sektoru služeb. Loni jejich počet vzrostl o 16,5 procenta na 141 značek. Sektor služeb tak zastavil pokles z roku 2013.

Nejvíce franšízových konceptů je v kategorii oděvy a obuv, která tak předstihla tradičně nejsilnější gastronomii. Trend expanze tuzemských franšízových značek za hranice se od roku 2013 příliš nezměnil. V zahraničí loni působilo 43 franšízových systémů z Česka.