Největší evropské automobilce Volkswagen vzrostl loni provozní zisk o 8,8 procenta na rekordních 12,7 miliardy eur (348,6 miliardy Kč), což mírně překonalo odhady analytiků. Hospodaření podpořil prodej dražších luxusních aut, oznámila v pátek automobilka, jejíž součástí je i česká Škoda Auto. Ve výhledu na tento rok je ale Volkswagen opatrný.

Analytici oslovení agenturou Reuters očekávali, že provozní zisk za uplynulý rok dosáhne 12,6 miliardy eur. Zisk po zdanění stoupl o více než pětinu na 11,1 miliardy eur. Tržby skupiny se zvýšily o 2,8 procenta na 205,8 miliardy eur, což je rovněž nový rekord v historii firmy.

Šéf podniku Martin Winterkorn uvedl, že skupině se podařilo splnit cíle pro rok 2014 i přes "obtížné ekonomické podmínky". Automobilka však předpokládá, že tržní prostředí bude "náročné" i v tomto roce a geopolitická rizika a klesající poptávka na klíčových trzích se mohou projevit na její činnosti.

"Vzhledem k utlumeným vyhlídkám růstu v oblastech mimo Čínu nic nezaručuje, že rok 2015 bude úspěšný - pro odvětví ani pro skupinu Volkswagen," uvedl v prohlášení finanční ředitel Hans Dieter Pötsch.

Volkswagen ponechal beze změn odhad provozní marže skupiny, která se letos může pohybovat v rozpětí 5,5 až 6,5 procenta. Zvýšil ale odhad celoročních tržeb, jež by proti loňsku mohly stoupnout až o čtyři procenta.

"Podle mě je to velmi konzervativní prognóza. Je téměř totožná s tou loňskou, i když devizové trhy jsou příznivější než před rokem a poptávka po autech je také o trochu lepší," uvedl podle agentury Reuters analytik společnosti Metzler Bank Jürgen Pieper.

Akcie automobilky se po zveřejnění výsledků propadly až skoro o šest procent, ztráty ale později smazaly a nepatrně rostly.

Do roku 2018 největší automobilkou na světě

Volkswagen je z hlediska prodeje největší automobilkou v Evropě a nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největší automobilkou na světě. Prodej koncernu, jehož součástí jsou značky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche či Seat, loni poprvé v historii překonal hranici deseti milionů vozů a Škoda Auto poprvé pokořila hranici milionu prodaných aut.

Skupina v pátek potvrdila, že dodávky zákazníkům loni stouply o 4,2 procenta na téměř 10,14 milionu vozidel.Jedničkou na trhu nicméně zůstal japonský konkurent Toyota Motor, jehož prodej loni stoupl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.

Starosti Volkswagenu v poslední době dělala stejnojmenná značka VW, která zajišťuje zhruba 60 procent celkových dodávek skupiny. Prodej aut značky VW ale v lednu klesal čtvrtý měsíc za sebou. Skupina v pátek oznámila, že divizi VW bude mít již od července na starosti Herbert Diess, který dříve působil jako šéf vývoje konkurenční automobilky BMW. Volkswagen původně Diessův příchod do čela divize avizoval na říjen