Jeden z největších pivovarů na světě Carlsberg přišel s novinkou v oblasti obalů – vyvíjí papírové lahve na pivo. Celý obal bude z ekologicky rozložitelného materiálu, jenž ale zároveň neprosákne díky technologii, kterou firma vyvíjí spolu s Fondem pro inovace a Technickou univerzitou v Dánsku.

Carlsberg svůj projekt prezentuje jako nerozbitný, ekologický a zároveň odolný proti ovlivnění chuti samotného nápoje. Vyroben je z dřevěného vlákna a vzhledem připomíná obaly na vejce.

Dánský pivovar působí ve 150 zemích světa a jeho piva se dají koupit i v České republice, kam je dováží Budějovický Budvar. Ten však o prodeji takových lahví v tuzemsku neuvažuje, vyžadovalo by to podle něj průzkum trhu. "Neuvažujeme ani o tom, že bychom nějaký podobný typ obalu v dohledné době sami vyvíjeli," uvedl mluvčí Budvaru Petr Samec.

Podle Petra Božoně z pivovaru Lobkowicz by papírový obal mohl mít v Česku úspěch, záleželo by ale hlavně na ceně. Tu zatím Carlsberg nepřiblížil. "Český maloobchodní trh s pivem stále stojí na vratných skleněných půllitrových lahvích, u nichž je náklad na obal nízký," dodal Božoň.

I přes zvyšování zájmu o piva v plastových lahvích tvoří vratné sklo 68 procent maloobchodního trhu s pivem v ČR. Plast je na druhém místě s 22 procenty a "plechovková" piva tvoří jen desetinu prodeje.

Právě zavedenost těchto obalů je podle vrchního sládka Staropramenu Zdeňka Luxe to, co udrží jejich výsadní postavení na trhu. "Řadu let se vyvíjely, aby pivu zachovaly jeho vlastnosti," vysvětluje Lux. Nicméně dodává, že v případě, kdy se zákazník rozhoduje hlavně podle ekologických důvodů, "papírový" obal může mít úspěch.

"Spotřebitelé v posledních letech oceňují praktičnost lehkých a nerozbitných obalů, například PET lahve nebo plechovky," popisuje mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová. "Jejich podíl na naší produkci balených piv však stále tvoří jednotky procent," dodává.