Sezonně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel se v listopadu 2014 reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta. Meziročně tržby očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 4,1 procenta, bez očištění se zvýšily o 0,8 procenta. Meziroční vývoj byl ovlivněn zejména o dva dny nižším počtem pracovních dní v listopadu 2014 oproti listopadu 2013. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad.

Největší podíl na růstu tržeb měl motoristický segment. Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly reálně meziměsíčně o 1,3 procenta a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 10,1 procenta. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 3,4 procenta, v tom za opravy o 5,2 procenta a za prodej motorových vozidel, včetně náhradních dílů, o 2,9 procenta.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezonně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 0,2 procenta a meziročně očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 1,8 procenta. Neočištěné tržby se snížily meziročně o 0,4 procenta, přičemž za pohonné hmoty a potraviny klesly (o 3,2 procenta, resp. o 0,3 procenta), zatímco za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,1 procenta.

Pokles tržeb za potraviny byl způsoben nižšími tržbami specializovaných prodejen (o 4,4 procenta), tržby objemově významnějších nespecializovaných prodejen s převahou potravin stagnovaly. Nižší tržby vykázaly také prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 4,3 procenta), s oděvy a obuví (o 2,7 procenta), s výrobky pro domácnost a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (shodně o 1,1 procenta).

Ekonomové: I přes slabší hodnoty tržby vesměs rostou, spotřebitelé mají chuť nakupovat

Podle hlavního ekonoma ING Bank Jakuba Seidlera jsou slabší listopadové hodnoty způsobeny zejména technickými faktory a maloobchodní tržby vesměs pokračují ve své započaté růstové trajektorii, což potvrzuje stále příznivý vývoj domácí poptávky.

"Růst maloobchodních tržeb potvrzuje zvýšený apetit spotřebitelů k nákupům. Tentokrát však není hlavním hybatelem strach z dopadů devalvace, ale celkově příznivější reálná situace domácností," dodal analytik Petr Dufek z ČSOB. Díky zlevněným energiím, levnějším telekomunikacím a pohonným hmotám Češi podle něj mají možnost ušetřené peníze utratit za něco jiného.

Růst tržeb zaznamenaly pouze prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 10,2 procenta) a prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 9,6 procenta).

„Do zvýšeného zájmu o elektroniku včetně chytrých telefonů, tabletů, herních zařízení a počítačů se již promítla vánoční nákupní sezona, která právě v listopadu odstartovala. Předposlední měsíc v roce se tak tradičně zařadil mezi nejsilnější období, kdy obchodníci registrovali ve vybraném sortimentu elektroniky až dvojciferný prodejní nárůst,“ řekl Robin Weintritt, ředitel prodeje Expert Elektro.
 
„Celkově byl loňský rok pro prodejce elektroniky a domácích spotřebičů příznivý, protože nákupní apetit zákazníků si v tomto segmentu držel stabilní míru růstu. Navíc neustále uváděné nové modely spotřební elektroniky a IT techniky dokázaly v mnoha případech výrazně stlačit koncovou cenu,“ dodal Weintritt s tím, že odlišná situace s vývojem ceny u elektroniky může nastat v souvislosti s oslabováním české koruny.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,3 procenta. Ke zvýšení cen došlo zejména v prodejnách oděvů a obuvi a farmaceutického a zdravotnického zboží, naopak ceny se snížily v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení.