Zprávy ze světa peněz a byznysu, které dnes stojí za pozornost:

Praha. Český statistický úřad zveřejní listopadové výsledky maloobchodu.

Praha. NKÚ zveřejní informace z ukončené akce Peněžní prostředky určené v rámci ROP regionu soudržnosti Jihozápad pro období 2007–2013 na rozvoj a obnovu regionálních zdravotnických zařízení.

Bratislava. Současný guvernér slovenské centrální banky Jozef Makúch zůstane ve funkci, prezident Andrej Kiska ho jmenuje na další funkční období.

New York. Největší americký výrobce hliníku Alcoa zveřejní hospodářské výsledky za čtvrté čtvrtletí.

Nice. Škoda Auto představí novinářům novou generaci Fabie v provedení Combi.

Detroit. Začíná mezinárodní autosalon v Detroitu.


Objem obchodů s akciemi na BCPP klesl o 22 miliard korun

Pražská burza (ilustrační foto).Objem obchodů s akciemi na pražské burze loni klesl o 22 miliard na 153,4 miliardy korun. Důvodem je podle analytiků hlavně malá nabídka obchodovaných firem, propad akcií NWR a situace okolo akcií O2. Letos by se ale propad mohl přibrzdit.

Obchody klesají nepřetržitě od roku 2007, kdy přesáhly bilion korun. Podle mluvčího BCPP Jiřího Kovaříka lze obecně říci, že doznívá trend odchodu investorů zaměřujících se na rozvíjející se trhy z celého regionu. Pokles proti předchozímu roku je ale marginální, jde o 12 procent.

SunEdison a Adani chtějí postavit závod na solární panely v Indii

Americká energetická společnost SunEdison a indický konglomerát Adani Enterprises plánují investovat čtyři miliardy dolarů (tj. asi 95 miliard Kč) do výstavby závodu na výrobu solárních panelů v Indii. Závod má patřit mezi největší svého druhu v Indii. Náklady na výrobu energie ze slunce jsou v Indii o 50 procent vyšší než výroba elektřiny ze zdrojů, jako je uhlí.

Nový společný podnik má produkovat mimořádně levné panely. Ty umožní vyrábět elektřinu za náklady, které mohou konkurovat fosilním palivům. Výstavba závodu bude trvat tři roky. Závod by měl vytvořit zhruba 20 000 pracovních míst. Indie chce v příštích sedmi letech zvýšit kapacitu solárních elektráren třiatřicetkrát, a to na 100 000 megawattů. Celkové investice mají činit 100 miliard dolarů.

Enel chce stále prodat svůj majetek na Slovensku a v Rumunsku

Italský energetický koncern EnelItalský energetický koncern Enel má navzdory zpoždění stále v plánu prodat svůj majetek na Slovensku a v Rumunsku. Firmě se nedaří snížit vysoké zadlužení, které je dědictvím po koupi španělské konkurenční firmy Endesa z roku 2008. Současně investuje na nových růstových trzích mimo Evropu. Prodejem svého majetku na Slovensku a v Rumunsku chce ujistit investory, že je schopna splácet svůj dluh.  Prodej by měl být zcela dokončen nejpozději příští rok v červnu.

Enel vlastní na Slovensku podíl 66 procent ve společnosti Slovenské elektrárne (SE). O podíl vyjádřila zájem česká energetická společnost ČEZ anebo slovenská petrochemická skupina Slovnaft spolu s maďarským energetickým podnikem MVM Group. V Enelu vlastní podíl 30 procent italská vláda.

Výrobce léků Shire koupí za 5,2 miliardy dolarů konkurenční NPS

Irská farmaceutická společnost Shire koupí za 5,2 miliardy dolarů (tj. 123,6 miliardy korun) americkou biotechnologickou firmu NPS Pharmaceuticals. Akvizice má posílit pozici irského podniku na lukrativním trhu s léky pro vzácné nemoci a je pro Shire zatím největším převzetím. Shire za jednu akcii NPS zaplatí 46 dolarů, což ve srovnání s páteční závěrečnou cenou akcií představuje prémii téměř deset procent.

Dohoda je další z řady velkých transakcí ve farmaceutickém sektoru. Výrobci léků hledají nové zdroje růstu příjmů, protože řadě jejich patentů na nejcennější produkty končí platnost. Převzetí jiného podniku se slibnými léky je přitom jednou z možností, jak vyrovnat výpadek příjmů z prodeje těch léků, kterým po ukončení patentové ochrany vyroste konkurence levnějších produktů.

Volvo chce v USA prodávat auta vyrobená v Číně

Volvo C70 D4Švédská automobilka Volvo Car Group chce v letošním roce začít vyvážet do Spojených států středně velké sedany vyrobené v Číně. Zvažuje i možnost výstavby továrny na výrobu aut v USA.  Vývoz by byl významným krokem pro čínský automobilový průmysl, protože světové automobilky zatím nechtějí ve větším objemu vyvážet auta vyrobená v Číně do USA. Podobně snahy čínských automobilek vždy končily neúspěchem.

Majitelem švédské automobilky je čínská společnost Zhejiang Geely Holding Group. Plány automobilky jsou součástí strategie firmy na vzkříšení Volva, kterému se nedaří zvýšit prodej nad půl milionu vozů ročně. Díky zaměření na Čínu, kde automobilka rozšířila distribuční síť a nabídku vozů, prodej nyní roste. Loni se prodej zvýšil o devět procent na 465 866 aut.

Vývoz aut vyrobených v Číně do USA a na další rozvinuté automobilové trhy je dlouhou dobu cílem čínských automobilek, zatím se jim však nedaří ho splnit. Geely koupila Volvo od americké automobilky Ford Motor před pěti lety. Překvapila tím automobilový průmysl, který pochyboval, že relativní nováček by mohl otočit hospodaření téměř 90 let staré švédské automobilky a ochránit její slavnou značku.