Pátrací týmy v sobotu vyzdvihly z Jávského moře ocasní část zříceného letounu společnosti AirAsia. Zatím není jasné, jestli v něm jsou takzvané černé skříňky. Od jejich nalezení si vyšetřovatelé slibují objasnění příčin katastrofy, při níž koncem prosince zahynulo 162 lidí na palubě.

Ocasní část letadla už ve středu lokalizoval podmořský robot a pátrači později oznámili, že zachytili možné signály z černých skříněk letounu. Tyto záznamníky komunikace v pilotní kabině a letových údajů bývají umístěny právě v zadní části letadla. Podle vyšetřovatele Santosa Sayoga se ale zdá, že černé skříňky už v ocasní části letounu nejsou.

Ocasní část se pátracím týmům podařilo vyzdvihnout s pomocí nafukovacích zařízení o nosnosti až deset tun. Podle zpravodaje agentury AFP, který je přítomen na palubě jednoho ze záchranných plavidel, jde o dosud největší objevený kus vraku. Jeho délka je údajně zhruba 30 metrů. Zda bude vyzdvižená část vraku letadla prozkoumána rovnou na moři, nebo až poté, co bude odtažena na pevninu, není podle agentury TASS prozatím jasné.

Pátracím týmům se dosud podařilo vyzvednout 48 těl obětí. Další se mohou podle předpokladů expertů nacházet právě ve vyzdvižené části vraku. Do pátrání po dalších troskách letadla je zapojeno 30 plavidel z různých zemí.

Příčiny neštěstí ještě nebyly zjištěny. Než byl se strojem přerušen kontakt, pilot oznamoval řídicí věži, že se blíží k nebezpečným mrakům. Kvůli hustému provozu však nedostal povolení vystoupat do větší výšky. Záchranáři předpokládají, že námraza pak mohla způsobit výpadek motorů.