Tři velká jména čínského byznysu se spojila a dala si za úkol nemalý cíl - utkat se s obřím Alibabou a dalšími zavedenými konkurenty o velmi lukrativní čínský e-commerce trh. Před čtyřmi měsíci tak vznikla společnost Wanda E-commerce, a ačkoli plánuje plné spuštění až na konci tohoto roku, už nyní budí velkou pozornost.

Činí tak zejména tím, kdo za ní stojí. Nejnověji vstoupily do společné firmy fondy Centec Networks a Xude Rendao. Podle serveru TechCrunch do ní vložily 161 milionů dolarů, čímž její cenu stanovily na 3 miliardy dolarů.

Pro srovnání - podobně financované firmy (zpravidla označované jako start-upy) dosahují takto vysokého ohodnocení jen zřídka a až po mnohem delší době. Podle Wall Street Journalu je momentálně na světě cennějších jen dvacet start-upů, z nichž nejmladší je Snapchat, založený v roce 2012.

Důvěru investorů vzbuzuje plán i složení zakladatelů. Těmi jsou konglomerát podnikající v developerském byznysu a zábavě Dalian Wanda Group a dvě velké internetové firmy - Tescent a Baidu. 

Nehraje se přitom o málo - podle Ali Research Center se letos přes čínské e-shopy prodá zboží a služby za  618 miliard dolarů. Nový joint venture si ale z tohoto koláče chce ukousnout trochu jinak, než jak to činí loni na americkou burzu vstoupivší Alibaba nebo JD.com. Zatímco tyto firmy čerpají z obchodních modelů, které předtím proslavily Amazon nebo eBay, Wanda na to chce jít jinudy.

Razí totiž takzvaný byznys model "online to offline" (O2O). To znamená, že chce hledat zákazníky na internetu a přivádět je do klasických obchodů. Pomoci tomu mají zejména mobilní technologie se snadnou lokalizací. A firmy, které za novým projektem stojí, se k tomu chystají využít hned několik již existujících nástrojů. 

Mateřská skupina Dalian Wanda Group dodá jak zákaznický kmen, tak i významný počet podniků, které lze do sítě hned zapojit. Tescent potom využije platební nástroje TenPay a Weixin Payment. Zároveň může firma v tomto joint venture najít komerční využití pro WeChat - tedy nedávno koupenou aplikaci pro mobilní komunikaci s 396 miliony uživatelů.

Zda se něco takového podaří a "zavedené pořádky" při nakupování lidí na síti i v kamenných obchodech to změní, začne být jasnější od posledního čtvrtletí letošního roku. Tou dobou totiž nový projekt chystá své plné spuštění. Těsně předtím by si ještě chtěl dojít pro další investici.