Ministerstvo financí zavede elektronickou evidenci tržeb postupně. Od ledna 2016 by se měla týkat restaurací a hotelů, od července 2016 podnikatelů v oblasti maloobchodu a velkoobchodu. O zařazení dalších, například nejmenších živnostníků, ministerstvo rozhodne až na základě analýzy, a to od roku 2017. Úřad uvažuje o navrácení 15procentní sazby DPH na restaurační služby, které dnes podléhají 21procentní sazbě. Na úterní tiskové konferenci Asociace malých a středních podniků a živnostníků to uvedla náměstkyně ministra financí Simona Hornochová.

Ministerstvo očekává, že po úplném zavedení elektronické evidence tržeb by mohl rozpočet získat navíc deset miliard korun ročně. "Za rok 2016 to ovšem bude jen zhruba polovina," uvedla Hornochová. Zároveň dodala, že zavedení systému povede k tomu, že řada firem se nově stane plátcem DPH. Cílem celého opatření je totiž zabránit daňovým únikům a zlepšit výběr daní. "Je prakticky nemožné mít kamennou prodejnu a nebýt plátcem DPH, což se dnes děje," dodala Hornochová.

Zároveň úřad počítá s tím, že drobným živnostníkům kvůli zavedení evidence tržeb a potřebě pořídit si systémy pro tuto službu zavede paušální slevu na dani.

Podle plánů ministerstva financí by od roku 2016 pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podle představ MF by tak měl podnikatel datovou zprávu o transakci zaslat finanční správě, která zašle podnikateli zpět potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce. Podnikatel následně účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Výhodou podle MF je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních.

V současnosti je podle Hornochové návrh zákona o evidenci tržeb ve vnitřním připomínkovém řízení. V lednu jej ministerstvo pošle k připomínkám veřejnosti, schválen by měl být zhruba v červnu 2015. Kompletní technické řešení celého systému by mělo ministerstvo financí oznámit na přelomu února a března.

"Chceme otevřené technické řešení, které bude jednoduché, zhruba na úrovni znalostí pro ovládání internetového bankovnictví, a využitelné na každém zařízení připojeném k internetu," uvedla náměstkyně. Podle ní půjde využít k evidenci i bankovní terminály pro placení kartami.

Zároveň ministerstvo financí počítá se zvláštním režimem i pro podnikatele bez internetového připojení. Ti budou muset elektronicky evidovat tržby a finanční správě je zasílat jednou týdně.