Nové normy dané evropskou směrnicí o povinném značení potravin změní od soboty podobu obalů. Zákazníci budou mít k dispozici QR kódy či větší písmo na etiketách, než jaké je dnes. Nebalené uzeniny a saláty budou muset mít doprovodný popis složení, restaurace musí upozorňovat na alergeny v jídle.

Vyhovět takovému nařízení stálo firmy miliony. Podnikatelé museli přelepit stávající balení novými etiketami, případně se starého zboží zbavit tak, že jej z obchodů stáhnou nebo prodají se slevou. Z ankety Hospodářských novin také vyplývá, že jim vadily často ohlašované změny tři roky připravované legislativy.

"Výklad některých částí nařízení se několikrát upřesňoval, a tak se některé obaly musely měnit i vícekrát za sebou," upozorňuje mluvčí Vitany Milan Linka.

Agrofert podle jeho PR manažera Karla Hanzelky bojoval při velkém počtu produktů svých jednotlivých dceřiných firem s rozsahem změn. "Proto jsme vzali tuto nutnou změnu jako příležitost. Sáhli jsme k řadě nových designových úprav," podotýká. "V součtu nákladů jde o miliony korun," dodává.

Další velký tuzemský výrobce potravin firma Hamé musela změnit 2500 druhů etiket. Náklady Hamé odhaduje na 8 milionů korun. "Neměníme jen papírové etikety, ale i popisy na plechovkách, což je podstatně dražší," vysvětluje mluvčí Hamé Petr Kopáček. V řadě případů muselo Hamé rozdělit dosavadní vícejazyčné etikety na jednojazyčné verze, což také celou produkci prodražuje.

K deseti milionům půjdou náklady na nutné změny obalů u výrobce mléčných výrobků Madety. "Museli jsme revidovat veškeré textace, potažmo i grafiku všech obalů, provést revizi všech zásob, případně pomocí relativně agresivních promocí dočasně zvýšit odprodeje ohrožených artiklů z hlediska vysokých zásob obalů," přibližuje další souvislost, jakou nová regulace firmám způsobila, ředitel obchodu, marketingu a nákupu Madety Jan Teplý.

Teplý pak dodává to, že práci na změnách velmi komplikovaly změny výkladu evropské směrnice do českých podmínek. Měnil se například výklad nařízení v bodu, který se týká nutričních tabulek. "Velkou část obalů jsme předělávali dvakrát jen proto, že jeden a týž zákon měl v průběhu času různé výklady. To byla od české administrativy velká nezodpovědnost, která ve výsledku znamenala i další vícenáklady," tvrdí Teplý.

Nové nároky etiket přinesou také novou image ležáku Pilsner Urquell Plzeňského Prazdroje. "Celkově jsme inovovali design. Ve změnách jsme spolupracovali i s restauracemi, tak aby jejich nápojové lístky byly v souladu s novými nároky a často jsme doplnili například také to, s jakým pokrmem se to které naše pivo dobře pojí," říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.

Pro fastfoody typu McDonald’s, KFC a další přitom podle jejich komentářů k velkým novinkám nedochází. "Vše potřebné jsme již dříve uváděli na papírových podložkách na tácech. Obsluha všech restaurací je nově vybavena i tabulkou s přehledem všech alergenů v jednotlivých produktech. I naše webové stránky alergeny obsažené v produktech již uváděly, v souvislosti s novou legislativou jsme jen upravili jejich umístění tak, aby byly snadno a rychle přístupné na dva kliky," popisuje manažerka marketingu KFC Karolína Alaxinová.