"Bylo rozhodnuto sestavit tým, který vytvoří pracovní plán implementace kritických opatření nezbytných ke strategické transformaci podniku v zákaznicky orientovanou organizaci", "Během prvního roku práce projektu byl navržen nový business model podniku založený na procesní organizaci a využití synergií". Problémem těchto či podobných sdělení je předstírání, že mají nějaký obsah. Pokud jej skutečně mají, jejich adresáty o tom zpravidla nepřesvědčí. 

Čeho se vyvarovat 

Předpokladem přesvědčivé komunikace je uvědomit si nebezpečí pěti komunikačních pastí. 

1. Mlhavý žargon: Základem komunikace je jasné myšlení a schopnost nazývat věci pravými jmény. Řada firemních zpráv a komuniké spoléhá naproti tomu na mlhavý odborně znějící žargon, jehož hlavním cílem není informovat, ale dodat jim váhu a důvěryhodnost. Tato tendence narůstá v situacích, kdy lze použít žargon, který je  módní. 

Autoři vyjádření opírajících se o mlhavé, odborně či módně znějící formulace si často neuvědomují, že u inteligentních posluchačů či čtenářů vyvolá jeho použití spíše otázky a pochybnosti o jejich důvěryhodnosti. Většina posluchačů jim nevěnuje pozornost a čtenáři je zpravidla přeskočí. Zaujmou jen ty, kteří se sami snaží zapůsobit na ostatní podobným způsobem. Jejich získání však podniku zpravidla příliš nepomůže. 

2. Nadměrné sliby a zbytečný tlak: Podstatou druhé komunikační pasti je sklon zdůrazňovat pozitiva a předstírat, že negativní stránky neexistují. Výsledkem jsou nátlak a nesplnitelné sliby. Tento způsob komunikace může působit u prodeje ojetých aut, jako nástroj přesvědčování v běžném podnikovém světě je však zcela nevhodný. 

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se