Každý asi někdy zažil situaci, kdy potřeboval zaplatit v kavárně nebo restauraci, ale číšník byl buď zaneprázdněn dalšími hosty nebo požadavek vyloženě ignoroval. Řešením může být mávání či nějaký hlasitější akustický signál. Například zvolání "ehm, pardon" nebo "šéfe, tady!". To ale není moc systematické a zároveň se najde docela dost lidí, kteří to dělat zkrátka nechtějí.

Protože je jednadvacátém století a zároveň éra historicky nejvíce přející start-upům, nepřekvapí, že již existuje i diskrétní technologické řešení jak tuto společenskou situaci vyřešit. A ty, kdo někdy slyšeli o aktuálně nejoceňovanějším světovém start-upu Uber, nepřekvapí, že řešením je mobilní aplikace.

Start-up u tabule: Storyous
Storyous.mp4.jpg

Což už je ale méně obvyklé, je skutečnost, že pouze v mírném skluzu za globálními lídry v tomto oboru jsou Češi. Konkrétně mladá firma z Prahy a její produkt Storyous.

Jak to celé funguje? "Host přijde do restaurace, baru či kavárny, která naši službu podporuje. Na chytrém telefonu si najde daný podnik a do něj se přihlásí neboli zacheckuje, podobně jako na sociální síti Forsquare," přibližuje fungování svého produktu šestadvacetiletý David Menger, který zastává ve start-upu post technického ředitele. Spolu s o tři roky mladším Hynkem Husníkem, který má pozici výkonného šéfa, celý projekt před necelými dvěma roky zakládal a nyní ho oba řídí.

Storyous v sobě kombinuje více prvků známých z aplikací či sociálních sítí.

Ale zpět k fungování: Po check-inu pokladní systém hosta přiřadí k jeho objednávce a ten jí následně může skrze aplikaci, do které předtím zadal údaje o své platební kartě, zaplatit. A na nikoho nečekat a odejít. 

Za oceánem probíhá souboj o ovládnutí mobilních plateb v restauracích

Platba potom putuje na účet Storyous, odkud obratem odejde a do tří pracovních dnů se připíše na účet restaurace. Na rozdíl od Uberu, který bere řidičům deset procent, si Storyous nic nestrhává. “Zatím totiž nedovedeme prokázat, že jsme do lokálu dovedli zákazníka my. Je to ale výzva do budoucna,” říká Husník.

Podobné služby jsou teď trendem za oceánem a mezi jednotlivými start-upy právě probíhá závod o to, kdo se rychleji a šířeji prosadí. Do tohoto řešení se nedávno pustil například PayPal, firma založená Elonem Muskem, která má s prošlapáváním cestiček v bezhotovostních on-line platbách zkušenosti jako málokdo jiný.

Kromě ní na tomto poli soupeří i start-upy Dash nebo Cover. Přibližně před půl rokem dostaly od investorů na rozvoj částky v jednotkách milionů dolarů. Rozjel se tak v současném americkém start-upovém prostředí vcelku typický souboj o to, kdo si urve rozhodující část trhu.

Zatím ale oba americké projekty počítají to nejdůležitější - tedy restaurace, které přijímají platby přes jejich systém - spíše v desítkách. Navíc působí jen ve velkých městech - konkrétně v New Yorku, Chicagu a okolí San Franciska.

S investicí od Havrlanta

Storyous je o kousek pozadu. Podle Husníka umožňuje zaplatit mobilem zatím přibližně v desítce pilotních restaurací. Nábor ale dál pokračuje. “Už jsme se dostali do fáze, že se víc než polovina budoucích klientů hlásí sama,” dodává.

A také Storyous má za sebou na české poměry slušnou investici. Za podíl dostala firma jednotky milionů korun od českého fondu Rockaway Jakuba Havrlanta. Ten podle Husníka pomáhá i nefinančně. "Například při jednání s bankami, které jsou pro platební aplikaci klíčová. Tam samozřejmě nikdo není moc zvědavý na to, že na schůzku přijdou dva dvacetiletí kluci a tvrdí, že mají firmu," naráží na jeden z klasických problémů začínajících firem.

S Havrlantem a spol. sdílí Storyous i cíl expandovat do Evropy. Tím zakladatelé podmiňují i budoucí úspěch a zisk firmy. Mají totiž výrazně širší vize než jen aplikaci na placení. Chtějí vyvinout celou platformu, která propojí restaurace s jejich zákazníky. Samotná platba má být pouze součástí příběhu. Odtud také název Storyous.

“Abychom uživili současný patnáctičlenný tým, tak bychom potřebovali tak tři sta až čtyři sta restaurací. Ale jestli chceme aby fungovaly všechny naše zamýšlené funkce, tak to musí mít o dost širší klientskou základnu,” říká Husník.

Pokladní systémy pro restaurace a sociální síť pro hipstery

Základem celé firmy je zatím pokladní systém pro restaurace zhmotňující se do kombinace tabletu a tiskárny. “Je hodně intuitivní a jednoduchý, ale zároveň systém dovede spravovat hospodářství, tržby nebo vytvářet výstupy pro účetnictví. Všechny výstupy jdou v reálném času do cloudu a ve webovém rozhraní je k dispozici veškerá analytika,” popisuje svůj produkt šéf vývojářů Menger. Tento systém využívá okolo stovky restaurací. Vyvinut byl navíc dříve než samotné platby mobilem a ty jsou tak zatím něco jako přídavná služba pro jeho klienty.

Faktorem, který pro něj podle dosavadních zkušeností obou mladých podnikatelů hraje, má být i cena.  Zavedení základní sestava pro menší podniky, která obsahuje tablet a tiskárnu, stojí 11,5 tisíce korun. Větší podniky potom mohou použít složitější sestavu na míru.

Měsíční poplatky za provoz, které jsou hlavním příjmem Storyous, stojí 590 korun za první tablet a 290 za každý další. “Od začátku jsme mířili na koncové zákazníky. To děláme stále, ale je nám jasné, že peníze musí chodit od jiných klientů - od restaurací,” dovysvětluje Husník svůj byznysplán.

Start-upy u tabule

Seriál Hospodářských novin nabízí každý čtvrtek profil jednoho českého zajímavého start-upu. Základem každého profilu bude video maximálně dvouminutové prezentace - takzvaného pitche.

V něm majitelé začínajících firem za pomoci klasické bílé tabule a obyčejného fixu představí, čím je jejich projekt výjimečný a proč by o něj měli mít potenciální zákazníci nebo investoři zájem.

Druhou částí je dotazník na který jednotliví start-upisté odpovídají šéfredaktorovi IHNED.cz Miloši Čermákovi.

Poslední částí profilu je článek, který rozebírá zejména dosavadní podnikání mladé firmy, její počínání na trhu a plány do budoucna.

Jednotlivé díly seriálu jsou dostupné na ihned.cz/utabule

Zadarmo je tak pro uživatele nejen platební aplikace, ale i další pilíř Stoyous - sociální síť. Ta, také proto, že je úplně nejstarší a původní součástí Storyous, má už nyní 8 tisíc uživatelů, kteří hodnotí jednotlivé návštěvy jednotlivých podniků.

Nápadem tak připomíná dnes už velmi rozšířené a vlivné recenzní weby jako je TripAdvisor. Strukturou a vzhledem má ale mnohem blíže k populárnímu Instagramu: Na profilech jednotlivých podniků se to totiž hemží momentkami lívanců k snídani, pěnových srdíček v kapučínu nebo vydatných domácích burgerů.  

Už z toho je jasné, že mezi klienty Storyous převládají moderní velkoměstské restaurace a kavárny. Návštěvníky jsou hlavně mladší lidi - občasní foodblogery či zkrátka takzvaní hipsteři. Možnosti zaplatit mobilem ve tři ráno patnáct kusů v nonstop herně v Tanvaldě se asi jen tak nedočkáme.