Schopný odborník přes nemovitosti by měl mít přehled o všech oblastech, které souvisí s realitním trhem. Musí být nejen dobrý prodejce, ale také náborář a stavař. Bez rozhledu v právních záležitostech, účetnictví nebo bez povědomí o financování nemovitostí se v dnešní době žádný realitní makléř neobejde.

Realitní kanceláře, jak je známe nyní, jsou poměrně mladou záležitostí. První kanceláře byly založeny již na konci roku 1989 po pádu socialismu a s přicházejícím uvolňováním soukromého podnikání. V 90. letech následně vzniklo mnoho realitních kanceláří - většinou rodinného typu.

V dobách totality využívali lidé k prodeji své nemovitosti nejčastěji soukromé inzeráty, včetně pomoci notářů a advokátů. Z toho důvodu trvalo delší dobu, než si lidé na realitní kanceláře zvykli. Zlom nastal po roce 2000, kdy začaly vznikat v České republice velké realitní sítě. Postupem času se stále více lidí obracelo, a stále obrací, na realitní profesionály.

Seriózní realitní kanceláře se kromě prezentace nemovitosti a vyhledání zájemce postarají také o zajištění právního servisu, vyhotovení znaleckého posudku potřebného pro úhradu daně z nabytí nemovitosti, vyplnění daňového přiznání a průkazu energetické náročnosti budov (PENB) či zajištění stěhovací služby.

Vzhledem k tomu, že čas, kdy lidé kupovali své reality výhradně za hotové, je dávno pryč, většina pořízení nemovitostí se uskutečňuje pomocí úvěrů na bydlení. Makléř by tedy měl umět klientovi poradit, jak se dá získat hypoteční úvěr nebo úvěr ze stavebního spoření, a to minimálně v základním rozsahu.

Výše zmíněné dovednosti a praktické zkušenosti jsou předpokladem pro kvalitní reference. Ty představují nejdůležitější faktor, který ovlivňuje prodávající/kupující při výběru správné realitní kanceláře. V každém městě lze vybírat z desítek realitních kanceláří, proto je velmi důležité mít kontakt na prověřeného realitního makléře - nejlépe s mnohaletou zkušeností v realitní činnosti a se znalostí daného prostředí.

Pokud nemáte ve svém okolí nikoho, kdo by vás mohl nasměrovat k profesionálovi, dejte na již realizované obchodní případy. Prodávající si mohou vyžádat u vybraného realitního makléře soupis již uskutečněných prodejů.