České aerolinie chtějí pilotům od příštího roku citelně snížit platy. Nejvíc se má změna dotknout zkušených kapitánů, kterým chce vedení snížit plat o 30 procent. Mladším pilotům má mzda klesnout o pětinu.

Mzdový řád vedení aerolinií předalo odborům. Ti sice snižování platů chápou, vadí jim ale nepoměr mezi snížením platů u nováčků a u seniorních kapitánů a obávají se odchodů nejzkušenějších pilotů, uvedl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala.

"Pokud by zkušení piloti odešli létat do světa, tak bude lepší společnost zavřít a začít ji budovat znovu na zelené louce," uvedl Fiala. V současnosti je výše platů mezi zkušenými a mladými piloty velice rozdílná. Zatímco mzda zkušeného kapitána může překročit 100 000 korun, začínající pilot dostává zhruba polovinu. Přesné informace o platech zaměstnanců nicméně ČSA neuvádějí.

Přestože platy pilotů jsou v českých podmínkách nadstandardní, mzdy v zavedených evropských leteckých společnostech jsou výrazně vyšší, uvedl Fiala s tím, že vyšší platy jsou i u dopravců, kteří mají potenciál nabírat nové zaměstnance a připadají v úvahu pro české piloty jako alternativa k práci v ČSA. Zhruba o polovinu víc například nabízí partnerský Korean Air nebo Katar Air. U Emirates si mohou přijít na dvojnásobek platů v ČSA, uvedl Fiala.

"Aby byly České aerolinie konkurenceschopné a dosáhly vyrovnaného celoročního provozního zisku, mohou nabídnout odměny, které jsou v možnostech českého dopravce a české firmy a odpovídají prostředí, ve kterém podnikají. České aerolinie se nemohou srovnávat se společnostmi z Blízkého a Středního východu," reagoval mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Nový mzdový řád vychází z restrukturalizačního plánu a pracuje s předpokládaným snížení počtu letadel ve flotile ČSA na 17 strojů, uvedl dále Šabík. Řád má zvýšit podíl variabilní složky závislé na počtu odlétaných hodin a motivovat piloty více létat. Kromě toho mzda obsahuje příplatky, například za práci v noci, o svátcích či nedělích, kapesné, stravné, v mzdovém řádu je příspěvek na penzijní pojištění a další položky, dodal mluvčí.

Snadnější možnost odchodu pilotům k jiným dopravcům se pak odráží na rozdílném postupu pilotů a letušek a stevardů vůči vedení aerolinií. Zatímco odbory zastupující palubní personál vyhlásily stávkovou pohotovost a nyní hlasují i o vstupu do stávky, piloti žádné obdobné kroky neplánují, přestože letušky a stevardy podporují, dodal šéf odborů zastupujících piloty.

České aerolinie patří mezi nejstarší letecké přepravce, v poslední době ale měly velké hospodářské těžkosti, které vyústily až v loňský prodej velké části akcií firmy společnosti Korean Air. V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3300 lidí. Ke konci letošního srpna zaměstnávaly ČSA podle Šabíka více než 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě. Loni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.