Tisícovka největších internetových obchodů v Česku vytváří tři čtvrtiny celkového obratu on-line trhu. Tempo, kterým vznikají nové e-shopy, klesá, na českém trhu jich je aktuálně kolem 37 000. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Heureka.cz.

"Trendem v tomto směru se stává především posilování pozic silných hráčů a malých specializovaných e-shopů," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) tvoří první třicítka e-shopů více než polovinu obratu prodeje zboží.

"Celkový počet e-shopů už se dále nezvyšuje tak razantně především proto, že trh je v zásadě nasycen. Na druhou stranu, přestože čísla nerostou tak závratně jako v minulosti, nadále vznikají nové internetové obchody. Ty nahrazují méně úspěšné, je to stejné jako v jiných odvětvích, i když v oblasti e-commerce je obchod spustit snadnější než v tradičním kamenném modelu," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. V Česku nyní působí podobný počet on-line obchodů jako ve Velké Británii.

Podle Bravermana meziročně vzrostla spokojenost zákazníků s e-shopy. "I když se nejedná o dramatické zvýšení, je průměrné hodnocení služeb e-shopů s certifikátem Ověřeno zákazníky 96,6 procenta," dodal.

On-line nákupům v Česku dominuje věková kategorie 25 až 34 let, ve které aspoň jednou měsíčně nakoupí 68 procent lidí. Naopak nejméně nákupů podle očekávání na webu vyřídí lidé starší 55 let. Obrat internetových obchodů letos podle odhadů stoupne o 15 procent.

Loni Češi v e-shopech utratili 70 miliard korun. Tržby za zboží stouply meziročně o 16 procent na 50 miliard korun. Za služby lidé utratili na internetu meziročně o 11 procent víc, celkem 20 miliard korun.