Již brzy by si mohli zákazníci Burger Kingu dát po hamburgeru koblihu a zapít ji kávou Tim Hortons. Obě firmy v neděli potvrdily, že intenzivně jednají o spojení v jednu společnost. Vznikl by tak třetí největší řetězec rychlého občerstvení na světě. A po přestěhování sídla do Kanady by Burger King navíc platil nižší daně. 

Obě firmy tvrdí, že hlavním důvodem nákupu je využití zkušeností amerického řetězce v globálním rozvoji a podpora mezinárodního růstu Tim Hortons. Ten má tržní hodnotu zhruba 8,4 miliardy dolarů a Burger King 9,6 miliardy dolarů. Dohromady by tak jejich společná cena stoupla na 18 miliard dolarů. 

Tim Hortons se v podobné situaci ocitl již v polovině devadesátých let. V roce 1995 jej koupila jiná firma provozující franšízy rychlého občerstvení v USA – Wendy's. V Česku ne moc známý fast food se ale kanadského kavárenského řetězce zbavil v roce 2006. 

Burger King je jednou z mnoha velkých amerických firem, které reagují na daňové zatížení ve Spojených státech právě tím, že přestěhují své sídlo za hranice. Aktuálním trendem se už začal zabývat i americký Kongres a Bílý dům, podle kterých tyto společnosti poškozují státní pokladnu. Tamní ministerstvo financí dokonce, podle listu Wall Street Journal, sestavuje seznam možností, jak firmy od tohoto kroku odradit nebo jak nabídkám nižšího zdanění předejít.

Firmy se sídlem v Kanadě platí nižší korporátní daně (mezi 11 až 15 procenty) než v USA, kde se pohybují až do 35 procent. Takzvanou "daňovou inverzi", tedy nákup zahraniční společnosti a následné přesídlení do její země původu, kde se platí nižší daně, praktikují především společnosti ze zdravotnického průmyslu. Ty nejčastěji přesidlují do Evropy. V poslední době to byla například firma Medtronic, která koupila irskou Covidien.

Pokud k tomu dojde i v případě Burger Kingu, bude to podle Wall Street Journal znamenat, že o získání konkurenční výhody právě z daňového hlediska uvažují společnosti z celé řady různých odvětví. 

Burger King by změnou sídla ušetřil jak na příjmech ze svých zahraničních franšíz, tak na uložení hotovosti v zahraničních bankách. Podle zdrojů blízkých k vyjednávání fast food ve smlouvě, o které jedná už měsíc, neplánuje mít ustanovení, které by mu umožnilo od ní odstoupit, pokud by změna zákonů daňovou inverzi znevýhodnila. 

Americký fast food byl založen v roce 1954 a od té doby sídlí v Miami. Ve sto zemích světa má 13 tisíc franšíz, kde obslouží 11 milionů lidí denně. Od roku 2008 je i v Česku. Tim Hortons je jen o deset let mladší a jeho první restaurace byla ve městě Hamilton v kanadském Ontariu. Franšízy má ve své domovině a v USA, je jich dohromady kolem čtyř tisíc.