Právníci britské pobočky Warner Music a ruských kanceláří Sony Music a Universal Music v pondělí poprvé přišli k soudu v ruském Petrohradě.

Ten bude posuzovat jejich žalobu proti největší ruskojazyčné sociální síti Vkontaktě, kterou vydavatelství obviňují z toho, že podporuje pirátství a vydělává na něm.

Podle britské BBC i ruských deníků půjde o dlouhý proces. V pondělí soudce řekl, že přestože labely podaly samostatné stížnosti, případ bude posouzen společně.

Hlavní líčení začne 8. září, pokračovat bude minimálně přes říjen.

Sociální síť Vkontaktě, která vznikla jako raná kopie Facebooku, čítá přes 88 milionů ruských uživatelů, celosvětově provozuje 143 milionů uživatelských účtů.

Už její zakladatel Pavel Durov a po něm i nynější šéf Dmitrij Sergejev však odmítají přistoupit na požadavky nahrávacích společností, kterým vadí, že na Vkontaktě lze beztrestně šířit copyrightované hudební nahrávky i videa.

Nahrávací společnosti proto od Vkontaktě nyní požadují 50 milionů rublů za ušlý zisk a dále požadují, aby služba mazala chráněná umělecká díla a každý nahraný soubor automaticky označila.

Tím by se zamezilo tomu, aby v případě, kdy je soubor kvůli copyrightu stažen, jej uživatel mohl znovu nahrát.

“Opakovaně jsme na tento problém upozorňovali, apelovali jsme na Vkontaktě, aby přestalo porušovat autorská práva a vyjednalo s nahrávacími společnostmi licencované použití hudby. Doteď nám ale nikdo nevyšel vstříc,” uvedl právník zastupující hudební vydavatelství.

Naopak zástupci Vkontaktě tvrdí, že už od dubna technologii na označování copyrightované hudby používají a že operují v souladu s ruskými zákony.

Hudební vydavatelství však v případu podporují i spičky hudební federace IFPI, podle nichž Vkontaktě de facto slouží jako nelicencovaná služba na sdílení souborů.

“Je zjevné, že Vkontaktě cíleně a vědomě v masové míře podporuje pirátství,” tvrdí šéfka IFPI Frances Mooreová a připomíná, že například v roce 2012 vydělalo Vkontaktě v přepočtu 4,7 milionu dolarů.

Mooreová dále upozorňuje, že beztrestnost sdílení souborů na Vkontaktě postihuje i legální služby typu iTunes či streamovací sítě Deezer, o něž se tím pádem zajímá méně uživatelů.

Ruský tisk však upozorňuje, že soud se může přiklonit na stranu Vkontaktě. Udělal to už vloni v říjnu, kdy ruská nahravácí společnost Soyuz, jež vydává klasickou hudbu, chtěla po Vkontaktě kvůli porušování autorských práv ušlý zisk v hodnotě 4,6 milionu rublů.

Soud ale tehdejší žalobu zamítl s tím, že Vkontaktě není zodpovědné za činy svých uživatelů.

Vloni výtěžky z prodejů hudby v Rusku činily 69,4 miliard dolarů, což z něj dělá až 23. největší trh s hudbou na světě.

IFPI přiom odhaduje, že nebýt pirátství, Rusko by bylo mezi 10 největšími světovými trhy. “Vkontaktě k pirátění hudby přispívá natolik, že je za tuto situaci přímo zodpovědné,” tvrdí Francis Mooreová.

Například analytik Joe Karangis, autor studie o pirátství na rozvojových trzích, tvrdí, že na koncept autorského práva si Rusové nikdy pořádně nezvykli.

“Pirátství je mezi ruskými konzumenty hluboce zakořeněné už proto, že i dlouho po rozpadu Sovětského svazu spousta západní kultury podléhala cenzuře či byla prostě nedostupná,” uvedl Karangis.