Dopravci stále nutí ministerstvu dopravy lepší a levnější rychlíky, ale roky se nic neděje. A tak společnost Arriva zkouší nabídnout staré vlaky, jestli to úředníky neobměkčí. S novými totiž neuspěla.

Ministerstvo v červnu oznámilo, že výběrové řízení na rychlíky Plzeň-Most a Liberec-Pardubice nestihne vypsat, a bude tak muset zakázku na dvě rychlíkové tratě opět zadat Českým drahám. Arriva ale rychle vypracovala nabídku. Využila toho, že patří pod Deutsche Bahn a není pro ni proto problém sehnat vozy rychle. Arrivě by nevadilo ani to, že by zakázka byla pouze na jediný rok.

Ministerstvo ale zakázky zadalo Českým drahám - důvodem podle něj byla nižší cena. Kvalitu nabídky Arrivy, a tedy ani kvalitu nabízených vlaků kvůli časové tísni úředníci vůbec nezkoumali. V Arrivě ale dospěli k názoru, že nabídky srovnatelné nejsou a že oni by mohli dostat druhou šanci s upravenou nabídkou.

"V červenci jsme nabídli ministerstvu dopravy nízkopodlažní klimatizovaná Desira s wi-fi připojením. Ukázalo se ale, že ministerstvo na tuto trať moderní vlaky nechce a vybralo si levnější staré vlaky ČD, které nabídly neklimatizované motoráky bez internetu, vyrobené v devadesátých letech," popisuje šéf české pobočky Arrivy Daniel Adamka.

A tak Arriva také v úterý zkusila podat nabídku na starší vlaky, což cenu stlačilo téměř o 20 procent. Ve firmě tak čekají, co na to ministerstvo. Vozy, které na rychlíkové spoje mezi Plzní a Mostem Arriva nabízí, jezdily v loňském roce na trati mezi Prahou a Kralupami nad Vltavou. "Jsou obdobného stáří jako vozy nabídnuté Českými drahami, ale na rozdíl od ČD mají připojení na wi-fi," popisuje Adamka.

Jaký bude mít tato nabídka efekt, se ale teprve uvidí. "S nabídkou se samozřejmě seznámíme a budeme se jí zabývat," říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Ministerstvo dopravy původně tendr avizovalo, nakonec se k němu ale nestihlo dostat. Chybu za to údajně nese předchozí ministr Zdeněk Žák, který jej nepřipravil.

Vedle Arrivy hraje podobné hry s ministerstvem dopravy i RegioJet Radima Jančury. I tato firma nabízí provozování lepších vlaků s menšími či žádnými dotacemi, nic z toho ale úřednici nevyslyšeli.

Výběrová řízení na provozovatele rychlíkových spojů odstartoval svým plánem tehdejší ministr dopravy Gustav Slamečka v roce 2009. O pět let později připravuje současný ministr Antonín Prachař nový harmonogram soutěží. Během pěti let se nezměnilo nic a dokončeno nebylo jediné výběrové řízení.