Příběhy úspěchu

Dalších 18 portrétů významných osobností českého byznysu – Jiřího Hlavatého, Filipa Tománka, Rudolfa Skaunice ad. – najdete ve speciálu Ekonomu Příběhy úspěchu z edice Fenomén.

98 stran

Cena: 79 Kč (pro předplatitele zdarma)

K dostání u všech dobrých prodejců. Ke stažení na iPadu, iPhonu, tabletech Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Petr Hendrych (49)

Předseda představenstva pietro filipi holdingu vystudoval VŠE v Praze.

V roce 1993 přišel na nápad pietro filipi.

V roce 2004 vstoupil do společnosti fond Genesis Capital, který za 58procentní podíl zaplatil 63 milionů korun.

Loni Hendrych akcie koupil zpět za vyšší cenu, kterou obě strany tají.

Má tři děti, syna a dceru (21 a 17) z prvního manželství, poté, co manželka zemřela, se znovu oženil a před rokem se mu narodila další dcera.

Nejraději relaxuje buď v Itálii, nebo u Orlíka. Většina sportů, kterým se věnuje, se točí kolem vody v létě a hor v zimě.

pietro filipi holding

Firma a módní značka vznikly v roce 1993.

Vlastníky jsou Petr Hendrych (80 %) a Radim Jasek (20 %).

Loni dosáhla firma obratu 490 milionů korun a EBITDA 30 milionů.

V Česku a Slo­vensku vzniká 70 až 90 procent produkce.

Z 330 zaměstnanců je sedm členů stálého designérského týmu, kteří ročně navrhnou 1000 nových modelů.

Z evropského mistrovství si tahle parta přivezla stříbrnou medaili, ale pak nadějného sportovce Hendrycha na rok zastavila operace kolena a prozatímní návrat do druhé ligy už nebyl to pravé. V rámci "výcviku" byl odvelen na dvoutýdenní brigádu do mladoboleslavské Škodovky a tam u pásu si začal rovnat životní hodnoty.

"Zjistil jsem, co nechci. Skončit někde ve fabrice. A že honem musím pro to něco dělat, v mém případě dokončit Vysokou školu ekonomickou v Praze. Plakal jsem, když jsem to trenérovi oznamoval, protože jsem žil hokejem od šesti let," vzpomíná tehdejší střední útočník. Došlo mu, že vrcholový sport a náročné studium k sobě nejdou, a rozhodl se pro školu.

Ale tah na bránu si přenesl do života a začal zúročovat v podnikání. V době socialismu to sice bylo skoro zakázané slovo, ale Petr Hendrych k němu měl vysloveně buňky. Například tříměsíční letní přivýdělek v kiosku na břehu rybníka u Humpolce pojal velice akčně. Stánek vymaloval, zajistil stroj na hranolky, kvůli čerstvému pečivu vstával ráno v šest a večer chodil spát mezi posledními.

"Dal jsem to tam docela do kupy, přitom jsem nevěděl o takovém obchodování vůbec nic. Cenotvorba, shánění zboží, to mi nic neříkalo. Ale rád na to vzpomínám, protože to byl takový první závan byznysu. Poprvé jsem stál za pultem a realizoval své nápady," vypráví Petr Hendrych.

 

Petr a Filip

Nejen kvůli italsky znějící značce pietro filipi, ale i kvůli vzhledu bývá tento muž, který oslaví v září padesátiny, spojován s Italy. Přitom prý o nějakých předcích z Apeninského poloostrova nikdy neslyšel. Také na rozdíl od pravých, poněkud hlučnějších a společnosti otevřených Italů je typický introvert. Před cizími lidmi je uzavřený, hovoří potichu, hlas prý zvedá, jen když se rozčílí. A to jen tehdy, když mu za to někdo stojí, takže vlastně častěji doma než v práci. Ovšem živé a vstřícné Italy má rád, často k nim míří na dovolenou, a i proto se jimi nechal inspirovat, když hledal značku pro svůj módní dům.

Předtím ale už v roce 1990 založil velkoobchodní společnost Hendrych, která dovážela konfekci ze zahraničí. Pak následovaly nejrůznější podnikatelské pokusy včetně značky H mode, ale až pietro filipi bylo údajně to pravé. "Do té doby to byla taková hra, zkoušel jsem to, ale v roce 1993 s pietro filipi to už bylo vážné," vzpomíná. V té době se mu narodil syn Filip, a tak spojil své a jeho jméno v název Petr Filip a z toho byl jen krůček k pietro filipi.

Přiznává, že ho vedl trochu kalkul a tehdejší hlad po zahraničním brandu. "Na druhou stranu, kdyby to nemělo podstatu, tak nám název pietro filipi nepomohl. Museli jsme mít kvalitu, zaujmout produktem. Šlo nám prioritně o českého zákazníka, který potřeboval a potřebuje kvalitu, vypracování, látky, seriózní přístup," tvrdí Hendrych.

Postupně tak díky těmto prioritám strhl ke značce pozornost nejprve mužů a posléze i žen. V současné době tvoří dámská móda tak 65 a pánská 35 procent nabídky pietro filipi. Firma nakupuje materiály v Německu, Itálii, Francii a v Česku. Podstatnou část kolekce šije v tuzemsku a na Slovensku, málo v Polsku.

"V Česku je tradice oděvních podniků, stále tu jsou kvalitní dílny. Naší strategií není přenášet významnou část výroby do levnějších a někdy i třeba méně kvalitních regionů," prozrazuje generální ředitel, který produkty své firmy zásadně nazývá "hadříky".

Módní dům pietro filipi nabízí své zboží v 31 vlastních obchodech v Česku a na Slovensku a v šesti v Litvě a Lotyšsku. Včetně franšízových partnerů i velkoobchodů je značka zastoupena ve více než 70 monobrandových prodejnách v osmi zemích světa, například také v Rusku, Bělorusku, Kazachstánu a donedávna i na Ukrajině. Mimochodem právě východ od Československa považuje byznysmen za perspektivní teritorium.

Takový atak ovšem nepřišel jen tak, původně totiž až do roku 1998 pietro filipi vyvíjelo kolekce pro velkoodběratele, kteří je pak dál distribuovali. S růstem prvních obchodních center a celkovou změnou struktury trhu nasměroval majitel značku k vlastní maloobchodní síti, první prodejna vyrostla na pražském Smíchově v roce 2001.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se